این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۶۱-۶۶

عنوان فارسی تاثیر آموزش مبتنی بر وب نمرات نهایی درس فیزیک برای دانشجویان رشته رادیولوژی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: امروزه استفاده از اینترنت به­عنوان ابزار آموزش و یادگیری به سرعت در عرصه آموزش گسترش پیداکرده است. در این راستا پژوهش حاضر با هدف سنجش تأثیر آموزش مجازی بر نمرات نهایی دانشجویان صورت گرفته است. روش کار : در این مطالعه نیمه تجربی که بر روی دانشجویان رشته رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی بابل در نیم­سال اول 90-91 به انجام رسید، به موازات برگزاری کلاس­های حضوری و تدریس سنتی، محیط آموزشی مبتنی بر وب برای درس فیزیک طی هشت جلسه راه اندازی شد. در پایان دوره، با مقایسه میانگین نمره دانشجویان تحت مطالعه، تاثیر آموزش تحت وب بر نمرات نهایی دانشجویان بررسی شد. هم­چنین معایب و مزایا، میزان قابلیت و کیفیت آموزش مجازی با پرسشنامه (محقق ساخته) با ضریب پایایی 8/0جمع آوری و مورد نظرسنجی قرار گرفت. یافته ­ها: مقایسه میانگین نمرات پایان دوره گروه آزمون(04/3 ± 7/17) و شاهد (54/2 ± 83/16) نشان می­دهد که از نظر میزان یادگیری و موفقیت در آزمون پایان دوره اختلاف معنی­داری بین دانشجویان دو گروه وجود ندارد. دانشجویان تحت مطالعه، ارتباط مستمر و مداوم بین استاد و دانشجو (90درصد)، ارتباط از راه دور و تبادل علمی (81 درصد)، دسترسی به منابع الکترونیکی روز دنیا (79 درصد) و عدم محدودیت مکانی و زمانی (64 درصد) را به عنوان مزایای اصلی آموزش مبتنی بر وب بر شمرده و در عین حال کمبود امکانات و منابع دانشگاه، سرعت پایین اینترنت و عدم دسترسی همگانی به اینترنت را معایب اصلی این نوع آموزش توصیف کردند. نتیجه­ گیری: باوجود ابراز علاقه­مندی و استقبال دانشجویان از آموزش تحت وب به دلایلی از جمله ناآشنایی با اینترنت، زیرساخت­های مخابراتی و کیفیت محتوای درس ارائه شده در وب ضروری است بازنگری بیشتری جهت بهبود این نوع آموزش انجام شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، رضایتمندی شخصی، آموزش مبتنی بر وب

عنوان انگلیسی The Effect of Web- Based Education on Final Course Grades of physics in Radiology students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Today use of internet as a learning tool speard out in education field quickly. In this regard, the present study aimed to assess the impact of learning on students' final grades has taken place. Methods: In this Semi-empirical study conducted on Radislogy student s in the first semester of 2011-2012, parallel to attendance and traditional teaching sessions (classroom training) for Physics, web- based training was simultaneously used. At the end of period, by Compaing of the students scores who partiapate in this research, the impact of web- based education in students' learning was evaluated through a researcher-made questionnaire (relibility 0.8) information about advantage, disdvantages, amount and quality of learning were collected and analyzed. Results: Comparing of the averaged end scores of the experimental group and the Control group show that there isn't any significant difference between two groups of students in amout of learning and success at the end of the test. All of students in this study Considered relationship between teachers and students(90%), Telecommunications and academic exchange (81%), access to electronic resources in the world (79%) and lack of space and time limits (64%) as the main benefits of web- based training and lack of resources and facilities, low speed internet and lack of universal access to the internet, as disad vantages of this type of education. Conclusion: Although students show interest and acceptance toward web-based education by considering some elements in including no familiar with internet, communication infrastructure and the quality of course content offered on the web. It is necessery that further review is done to improve this type of training
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Education, Personal Satisfaction, Web-based training

نویسندگان مقاله فرشته عادل مشهدسری | f adel mashhadsari
babol university of medical sciences
گروه پرتوپزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)

غلام رضا عطایی | gh r ataei
medical radiology dept, para-medical school, babol university of medical sciences, babol, iran
بیوفیزیک، گروه پرتوپزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-43-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات