این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۱-۸
عنوان فارسی
اولویت بندی موضوعات پژوهش در آموزش دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به روش دلفی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: تعیین اولویت های پژوهشی یک فرآیندعلمی است که به منظور اختصاص منابع برای بهترین استفاده بنا نهاده شده است و از اصول استراتژیک رهبری در هرساختار پژوهشی است نظر به اهمیت و نقش تحقیقات علمی در برنامه ریزیهای خرد و کلان، و نیز با توجه به اینکه پژوهشها باید در راستای نیازهای اصلی جامعه مربوطه باشد، هدف این مطالعه تعیین اولویتهای پژوهشی در حیطه آموزش از دیدگاه دستاندرکاران امورآموزش پزشکی و اعضای هیات علمی دانشکده پزشکی بود . روش ها: این مطالعه توصیفی- مقطعی برروی 30 نفر از اعضای هیات علمی خبره دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام شد. محیط پژوهش دانشکده پزشکی شهر رشت بود. روش جمع آوری اطلاعات، به روش دلفی و در سه مرحله انجام شد. دادهها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل گردید. پس از محاسبه میانگین نمرات کلیه شرکتکنندگان درخصوص هرعنوان، عناوینی که از نمرههای بالاتری برخوردار بودند به عنوان موضوع دارای اولویت بالا در حیطه مربوطه قرارگرفت. یافتهها: نتایج حاصل از اتفاق نظر اعضای هیات علمی شامل 89 عنوان پژوهشی در6 حیطه پژوهش درآموزش به عنوان اولویت ارائه گردید و پس از نمره دهی و تجزیه و تحلیل حیطه های مختلف، درنهایت درمورد عناوین 6 حیطه مختلف اتفاق نظر به دست آمد و در مرحله نهایی در هر حیطه به ترتیب: برنامهریزی آموزشی 39 عنوان، ارزشیابی آموزشی 19 ، اعضای هیات علمی 13 آموزش مداوم 5 ،مدیریت آموزشی 10 و درحیطه دانشجویان و استعدادهای درخشان 3 عنوان تاییدگردید. نتیجه گیری: باتوجه به ضرورت تحقیق درامور آموزشی، به نظر میرسد که تعیین اولویتهای پژوهشی در حیطه آموزش علوم پزشکی یکی از اهداف اصلی برنامه راهبردی حوزههای آموزشی و هماهنگ سازی فعالیت هستههای آموزشی دانشکدهها با سایرفعالیتها برای پاسخ به نیازهای کلان جامعه، ضروری میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اولویتبندی، روش دلفی، پژوهش، آموزش
عنوان انگلیسی
Priorities of medical education research based on delphi method in medical school of Guilan university of medical sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Determine research priorities as a scientific process and principle of strategic planning and research sturcture devote resources for the best assigned. Given the importance and role of scientific research in micro and macro planning and also considering the basic needs of society in the direction of research should be relevant , the aim of this study was to determine research priorities in education from the viewpoint of the medical school faculty . Methods: This cross-sectional study on 30 individuals have expert faculty of Guilan University of Medical Sciences. Medical research environment was in Rasht. Data collection method , Delphi method was conducted in three stages . Collected data using SPSS software version 13 was analyzed. After calculating the scores of all participants on each title, titles that had a higher score as a high priority issue in the domain were concerned. Results: Results of the consensus, including 89 reserch subject in six priority areas of research training as was provided. After scoring and analysis of different areas, eventually about six titles in different areas of consensus was achieved. Respectively in the final stage in each domain: educational planning 39 subject, educational evaluation 19 subject, Faculty 13 subject, continuing education 5 subject, educational management 10 subject and talented students 3 subject were confirmed . Conclusion: It seems that in order to providing the necessities of community, determine medical education research as one of basic objectives of strategic planning in education as well as coordinate educational development office (EDO) activities with others is necessery.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Priority, Delphi Techinic, Research, Education
نویسندگان مقاله
شادمان نعمتی | sh nemati
ent-hns dept, guilan university of medical sciences, rasht, iran
گروه گوش، گلو، بینی و جراحی سروگردن ، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان, ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
فریبا عسگری | f asgari
nursing dept, school of nursing and midwifery, guilan university of medical sciences, rasht, iran
رشت. دانشکده پرستاری و مامایی شهیدبهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
آبتین حیدرزاده | a heidarzadeh
community medicine dept, school of medicine, guilan university of medical sciences, rasht, iran
گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان, ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
عالیا صابری | a saberi
neurology dept, school of medicine, guilan university of medical sciences, rasht, iran
گروه نورولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان, ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
محمد هادی بهادری | m h bahadouri
anatiomical sciences amp; histology dept, school of medicine, guilan university of medical sciences, rasht, iran
گروه آناتومی و جنین شناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان, ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
سودابه حدادی | s haddadi
anesthesia dept, school of medicine, guilan university of medical sciences, rasht, iran
گروه بیهوشی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان, ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-10&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات