این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۱۷-۲۳

عنوان فارسی بررسی میزان رضایتمندی کارورزان بخش ارتوپدی از نحوه ارزیابی به روش
چکیده فارسی مقاله مقدمه: از آن­جایی که کارآیی، دقت و رضایت دانشجویان از شاخص­های سنجش مهارت­های بالینی اهمیت ویژه ایی دارد، نظرات دانشجویان پزشکی در مورد سنجش مهارت­های بالینی آن­ها به شیوه ارزیابی مشاهده مستقیم ( DOPS ) را به عنوان یکی از روش­های متداول سنجش مهارت­های بالینی مورد بررسی قرار دادیم. روش­ ها: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی – مقطعی است. در این مطالعه برای بررسی نظرات و میزان رضایت کارورزان از روش ارزیابی مهارت­های بالینی DOPS) )، در انتهای بخش ارتوپدی از یک پرسشنامه پژوهش­گر ساخت شامل 14 سوال در 3 حیطه، نحوه اجرای آزمون، محتوای علمی ، سبک آزمون استفاده شد. روایی محتوایی سئوالات برابر 90/0 و پایایی ابزار با آلفای کرونباخ 8/0 تایید گردید. پس از گردآوری اطلاعات، داده­ها با استفاده ار نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ها: 1/37 درصد از دانشجویان موافق بودند که آزمون به روش DOPS جهت ارزیابی مهارت بالینی مناسب است. همچنین 5 /36 درصد از دانشجویان روش ارزیابی مهارت بالینی داپس را استرس آور دانستند. بیشترین درصد رضایتمندی در پرسشنامه مربوط به آگاهی بخشی برگزار کنندگان از نحوه اجرای آزمون ثبت شد ) 2/57 درصد) و کمترین رضایت مندی دانشجویان از زمان اختصاص شده برای هر پروسیجر، 40 درصد، و عدم همکاری بیماران با دانشجویان حین انجام پروسه خواسته شده در آزمون بود. نتیجه­ گیری: نتایج حاصل از این مطالعه ضمن تایید مناسب بودن ابزار DOPS جهت بررسی مهارت­های بالینی دانشجویان، نشان می­دهد که طراحان این نوع آزمون در هر بخش آموزشی باید در انتخاب پروسه­ها آزمون و همچنین نحوه برگزاری آزمون توجه بیشتری نمایند
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزشیابی، مهارت­های بالینی، کارورزان، DOPS

عنوان انگلیسی Evaluation of Satisfaction Level of Orthopedic Interns from Direct Observation of procedural Skills Assessment (DOPS)
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction : Since the efficiency, accuracy and students satisfaction as an assessment tool in clinical skills is very important, we consider medical students' opinions about direct observed procedural skills (DOPS) as one of the most common methods of assessing clinical skills. Methods : this is a descriptive, cross- sectional study, to assess interns comments & satisfaction rate of clinical skills assessment method (DOPS) at the end of orthopedic course, a researcher made questionnaire consists of 14 questions in three domains: scientific concept, Test performance & test method was used. Content validity & reliability of questionnaire was confirmed by CVI=95%, α=0.8, respectively. Results were analyzed SPSS soft ware. Results: 37.1% of students agreed that the test with DOPS method is suitable for clinical skills assessment. Also, 37.2% of students believed that clinical skills assessment DOPS cause stress. Most satisfaction percentile related to interns orientation about performing DOPS evaluation (57.2%), and minimum percentile related to devoting time for each procedure (40%) and non- compliance of patients with students during required procedures in test. Conclusion: Results of this study confirm the suitability of DOPS instrument for assessing clinical skills students as well as paying more attention in selecting the test procedures
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله assessment, clinical skills, Intern, Dops

نویسندگان مقاله کامران اسدی | k asadi
1orthopedic dept, school of medicine, guilan university of medical sciences, rasht, iran
گروه ارتوپدی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

احمد رضا میر بلوک | a r mirbolook
1orthopedic dept, school of medicine, guilan university of medical sciences, rasht, iran
گروه ارتوپدی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

محمد حقیقی | m haghighi
anesthesia dept, school of medicine, guilan university of medical science, rasht, iran
گروه بیهوشی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

عباس صدیقی نژاد | a sedighinejad
anesthesia dept, school of medicine, guilan university of medical science, rasht, iran
گروه بیهوشی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

بهرام نادری نبی | b naderi nabi
anesthesia dept, school of medicine, guilan university of medical science, rasht, iran
گروه بیهوشی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

صادق عابدی | s abedi
school of medicine, guilan university of medical sciences, rasht, iran
دانشجوی پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

فایزه دهسرا | f dehsara
school of medicine, guilan university of medical sciences, rasht, iran
دانشجوی پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-70&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات