این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۳۴-۴۰

عنوان فارسی بررسی ویژگی های تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان دانشکده پرستاری- مامایی
چکیده فارسی مقاله مقدمه : تدریس عبارت است از تعامل یا رفتار متقابل معلم و شاگرد، براساس طراحی منظم و هدفدار معلم برای ایجاد تغییر در رفتار فراگیران . منظور از اثربخشی بررسی میزان مؤثربودن اقدامات انجام شده برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده است. این مطالعه با هدف تعین ویژگی­های تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان انجام شده است. روش ­ها: این پژوهش به صورت توصیفی - مقطعی بر روی 210 دانشجوی رشته­های پرستاری، مامایی، اتاق عمل (کارشناسی ناپیوسته و پیوسته) ، هوشبری (کارشناسی ناپیوسته و پیوسته) ، رادیولوژی و علوم آزمایشگاهی انجام شد. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه­ای شامل خصوصیات دموگرافیک دانشجویان و مهم­ترین شاخص­های تدریس اثربخش در چهار حیطه دانش پژوهی، روش تدریس، قدرت ایجاد ارتباط و شخصیت فردی بود. . داده­ها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار SPSS و آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ­ها: ی افته­های این تحقیق نشان داد که از نظر دانشجویان عوامل موثر بر اثربخشی تدریس اساتید، به ترتیب اولویت درحیطه روش تدریس، آماده­سازی کلاس برای بحث، تفکر و مباحثه در کلاس(50 درصد)، در حیطه دانش پژوهی، تسلط و آگاهی به موضوع تدریس(50 درصد)، در حیطه قدرت ارتباط با دانشجو ایجاد مشارکت دانشجو در مباحث (61 درصد) درحیطه خصوصیات فردی بیان شیوا و ساده (46 درصد) می­باشند . نتیجه گیری : قدرت برقراری ارتباط مدرس از دیدگاه دانشجویان مورد پژوهش بیشترین تأثیر را در اثربخشی تدریس دارد که می­توان با توجه بیشتر به آن در کنار سایر حیطه­ها مانند استفاده از روش­های تدریس مناسب، تقویت شخصیت فردی و دانش پژوهی به تدریس اثر بخش و در نهایت بهبود کیفیت آموزشی دست یافت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تدریس، اثربخش، دانشجوی پرستاری

عنوان انگلیسی Characteristics of Effective Teaching from the Perspective of Nursing, Midwifery and Paramedical Students of Langerood Faculty
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Teaching is the interaction between teacher and student, based on a systematic and purposeful program designed by teachers to change students behavior. Effectiveness means evaluation of efficiency of measures taken in order to achieve the predetermined goals. This study was carried out to determine the characteristics of effective teaching from the perspective of students. Methods: This descriptive- cross sectional study was conducted on 210 students of nursing, midwifery, operating room (master batch and continuous), Anesthesiology (master batch and continuous), radiology and laboratory sciences. For gathering data a questionnaire including demographic characteristics of students and the most effective teaching indicators in four areas of scholarship, teaching, communication ability and personal character was used. Collected data were analyesed using SPSS software and descriptive and inferential statistics (chi-square test) . Results: The results based on students view points showed that factors influencing the effectiveness of teaching students including: in teaching methodology area preparing students for discussion , reflection and discussion in class (50%), having knowledge and mastery on teaching subject (50%), in the field of strenght relationship with student, the students' participation in discussions (61%), and eloquent expression of basic characteristics of area (46%), respectively. Conclusion: From students perspective, strength relationship between teacher and student has the greatest impact on teaching effectiveness, so by concentrating more as well as using appropriate teaching methods, strengthening personal character and scholarship it is possible to achieve, teaching effectiveness and improve quality of education.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله teaching, effective, student, medical sciences

نویسندگان مقاله یاسمن یعقوبی | y yaghobi
department of nursing and midwifery – langerood faculty guilan university of medical sciences, iran
گروه پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی - پیراپزشکی لنگرود، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

فرخ قلی پور مقدم | f gholipour moghaddam
department of nursing and midwifery – langerood faculty guilan university of medical sciences, iran
گروه پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی - پیراپزشکی لنگرود، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-72&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات