این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۵۳-۶۲
عنوان فارسی
مطالعه تطبیقی کارکردهای سبک تفکر با یادگیری خودراهبر در دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: یکی از عوامل مؤثر در یادگیری خودراهبر دانشجویان، سبکهای تفکر آنان است. هدف پژوهش حاضر بررسی تطبیقی کارکردهای سبک تفکر با یادگیری خودراهبر در دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد میباشد. روشها: جامعه آماری در این پژوهش توصیفی – همبستگی شامل دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد (550 نفر) بود که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری طبقهای نسبی، نمونهای به حجم 214 نفر (27درصد مرد و 73 درصد زن) انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای سبک های تفکر و آمادگی برای یادگیری خودراهبر فیشر استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها علاوه بر روشهای آمار توصیفی (همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه، میانگین و انحراف معیار)، از روش آمار استنباطی ( t گروههای مستقل و MANOVA ) نیز استفاده شد. یافته ها: نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که ین سبک تفکر اجرایی و قضایی با یادگیری خودراهبر رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (01/0> p ). نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که یادگیری خودراهبر براساس کارکردهای سبک تفکر قابل پیش بینی است F(3,191)= 5.84, p< 0.001) ). علاوه بر این نتایج آزمون t گروههای مستقل نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر در کل مقیاس یادگیری خودراهبر تفاوت معناداری وجود ندارد و همچنین نتایج آزمون MANOVA نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر در متغیر وابسته ترکیبی یادگیری خودراهبر (شامل زیرمقیاسهای خودمدیریتی، رغبت برای یادگیری، و خودکنترلی) تفاوت معناداری وجود ندارد. نتیجه گیری: با عنایت به نتایج این پژوهش، به نظر میرسد که اساتید و دست اندرکاران آموزشی میتوانند با آگاهی از کارکردهای سبک تفکر دانشجویان، آمادگی برای یادگیری خودراهبری آنان را پیش بینی کنند یا در جهت آموزش سبکهای تفکر، به آنان یاری رسانند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A Comparative Study of Functions of Thinking Style and Self-Directed Learning among Nursing and Midwifery Students in Mashhad
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Students' thinking styles are effective factors in self-directed learning. This study aimed at comparing functions of thinking style and self-directed learning among nursing and midwifery students in Mashhad University of Medical Sciences. Method : The statistical population in this correlation descriptive study included all undergraduate students (N=550) of Nursing and Midwifery in Mashhad University of Medical Sciences. A randomly stratified sample of 214 %27 males and %73 females) received thinking styles questionnaire and Fisher's Self-Directed Learning Readiness Scale (SDLRS). Data were analyzed using descriptive (pearson's Correlation, multiple regression, Mean, and standard deviation) and inferential statistics (MANOVA, independed t- test). Findings: The results of Pearson's correlation coefficient showed that there was a significantly positive correlation between executive and judicial thinking styles and self-directed learning. The results of multiple regression showed that self-directed learning can be predicted by functions of thinking styles. Independent t-test revealed that there was no significant difference between girl and boy students as to their total self-directed learning scores. Based on MANOVA test results, there was no significant difference between girl and boy students as to the independent variable, self-directed learning (including the components named self-management, desire for learning and self-control). Conclusion: According to the findings, it seems that professors and educational professions can predict students' readiness for self-directed learning or help them to learn the style of thinking with aware of functions of thinking styles.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسن علی ویسکرمی | h a veiskarami
faculty of literature and humanities, lorestan university, khoramabad, iran
دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه لرستان (Lorestan university)
هوشنگ گراوند | h garavand
faculty of education and psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
دانشجوی دکترای رشته روانشناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه لرستان (Lorestan university)
حمید ناصریان حاجی آبادی | h naserianhjiabadi
faculty of education and psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
سید احسان افشاری زاده | s e afsharizadeh
faculty of education and psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
رسول منتظری | r montazeri
faculty of education and psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
اعظم محمدزاده قصر | a mohammadzade ghasr
faculty of education and psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات