این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۵۳-۶۲

عنوان فارسی مطالعه تطبیقی کارکردهای سبک تفکر با یادگیری خودراهبر در دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
چکیده فارسی مقاله مقدمه: یکی از عوامل مؤثر در یادگیری خودراهبر دانشجویان، سبک‌های تفکر آنان است. هدف پژوهش حاضر بررسی تطبیقی کارکردهای سبک تفکر با یادگیری خودراهبر در دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌باشد. روش­ها: جامعه آماری در این پژوهش توصیفی – همبستگی شامل دانشجویان دانشکده­ پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد (550 نفر) بود که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری طبقه­ای نسبی، نمونه­ای به حجم 214 نفر (27درصد مرد و 73 درصد زن) انتخاب شد. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های سبک ­ های تفکر و آمادگی برای یادگیری خودراهبر فیشر استفاده شد. به­ منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها علاوه بر روش‌های آمار توصیفی (همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه، میانگین و انحراف معیار)، از روش آمار استنباطی ( t گروه­های مستقل و MANOVA ) نیز استفاده شد. یافته­ ها: نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که ین سبک تفکر اجرایی و قضایی با یادگیری خودراهبر رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (01/0> p ). نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که یادگیری خودراهبر براساس کارکردهای سبک تفکر قابل پیش بینی است F(3,191)= 5.84, p< 0.001) ). علاوه بر این نتایج آزمون t گروه­های مستقل نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر در کل مقیاس یادگیری خودراهبر تفاوت معناداری وجود ندارد و همچنین نتایج آزمون MANOVA نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر در متغیر وابسته ترکیبی یادگیری خودراهبر (شامل زیرمقیاس­های خودمدیریتی، رغبت برای یادگیری، و خودکنترلی) تفاوت معناداری وجود ندارد. نتیجه گیری: با عنایت به نتایج این پژوهش، به نظر می­رسد که اساتید و دست اندرکاران آموزشی می­توانند با آگاهی از کارکردهای سبک­ تفکر دانشجویان، آمادگی برای یادگیری خودراهبری آنان را پیش بینی کنند یا در جهت آموزش سبک­های تفکر، به آنان یاری رسانند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Comparative Study of Functions of Thinking Style and Self-Directed Learning among Nursing and Midwifery Students in Mashhad
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Students' thinking styles are effective factors in self-directed learning. This study aimed at comparing functions of thinking style and self-directed learning among nursing and midwifery students in Mashhad University of Medical Sciences. Method : The statistical population in this correlation descriptive study included all undergraduate students (N=550) of Nursing and Midwifery in Mashhad University of Medical Sciences. A randomly stratified sample of 214 %27 males and %73 females) received thinking styles questionnaire and Fisher's Self-Directed Learning Readiness Scale (SDLRS). Data were analyzed using descriptive (pearson's Correlation, multiple regression, Mean, and standard deviation) and inferential statistics (MANOVA, independed t- test). Findings: The results of Pearson's correlation coefficient showed that there was a significantly positive correlation between executive and judicial thinking styles and self-directed learning. The results of multiple regression showed that self-directed learning can be predicted by functions of thinking styles. Independent t-test revealed that there was no significant difference between girl and boy students as to their total self-directed learning scores. Based on MANOVA test results, there was no significant difference between girl and boy students as to the independent variable, self-directed learning (including the components named self-management, desire for learning and self-control). Conclusion: According to the findings, it seems that professors and educational professions can predict students' readiness for self-directed learning or help them to learn the style of thinking with aware of functions of thinking styles.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسن علی ویسکرمی | h a veiskarami
faculty of literature and humanities, lorestan university, khoramabad, iran
دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه لرستان (Lorestan university)

هوشنگ گراوند | h garavand
faculty of education and psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
دانشجوی دکترای رشته روانشناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه لرستان (Lorestan university)

حمید ناصریان حاجی آبادی | h naserianhjiabadi
faculty of education and psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

سید احسان افشاری زاده | s e afsharizadeh
faculty of education and psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

رسول منتظری | r montazeri
faculty of education and psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

اعظم محمدزاده قصر | a mohammadzade ghasr
faculty of education and psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات