این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۹-۱۶

عنوان فارسی تاثیر آموزش مهارت های بالینی بر ارتقای یادگیری مهارت ها در کارآموزان بخش زنان
چکیده فارسی مقاله مقدمه : امروزه آموزش مهارت­های بالینی به دانشجویان پزشکی جایگاه مهمی دارد. مرکز مهارت­های بالینی پیوندی بین مطالب تئوری و مهارت­های عملی ایجاد می­کند. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش مهارت­های بالینی برکیفیت آموزش کارآموزان بخش زنان انجام شد. روش ­ها : این مطالعه نیمه تجربی بر روی 40 نفر از کارآموزان بخش زنان در مرکز مهارت­های بالینی دانشگاه علوم پزشکی قزوین درسال 1390انجام گرفت. ابتدا چک لیستی که اعتبار آن توسط اعضای هیئت علمی گروه زنان تأیید شد، آماده گردید که شامل کسب 10 مهارت بود. مهارت­های فوق در مرحله اول در قالب درس تئوری و با استفاده از اسلاید و به روش سخنرانی در کلاس درس به کارآموزان ارائه و پس از ارزیابی، عیناً همین مهارت ها به صورت عملی و در مرکز مهارت­های بالینی به کارآموزان آموزش داده شد. از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی ( t زوجی) برای تجزیه و تحلیل داده­ها استفاده شد. یافته ­ها : میانگین امتیازات بعد از آموزش در مقایسه با قبل از آموزش به طور معنی داری افزایش یافت (05/0> p ). مهارت­هایی که قبل از آموزش بیشترین امتیاز را داشتند، تهیه پاپ اسمیر، جاگذاری IUD ، معاینه ژنیکولوژیک با اسپکولوم و کمترین امتیاز مربوط به مانور لئوپولد، معاینه دو دستی، اداره مرحله سوم زایمان بود. پس از آموزش بیشترین امتیاز مربوط به جاگذاری IUD ، تهیه پاپ اسمیر و کمترین امتیاز مربوط به مانور لئوپولد، معاینه لگن در بارداری بود. در هیچ­یک از مهارت­ها امتیازات قبل ازآموزش رضایت بخش نبود. بعداز آموزش در اکثر مهارت­ها امتیازات رضایت بخش بوده و تنها در سه مهارت مانور لئوپولد، معاینه لگن در بارداری، معاینه دو دستی رضایت بخش نبود. نتیجه­ گیری : باتوجه به افزایش میانگین امتیازات کسب شده بعد از آموزش، پیشنهاد می­شود آموزش مهارت­های بالینی به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، دانشجویان، پزشکی، مهارت‌های بالینی

عنوان انگلیسی The Effects of Clinical Skills Training on Medical Trainees Performances in Gynecology Ward of Qazvin University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction : Nowadays, clinical skill training to the medical students has important role and Clinical skill center can link theorical and practical skills together. The objective of this study is to determine the effect of clinical skills training on quality of performance of medical trainees in gynecology ward of Qazvin University of Medical Sciences. Methods : This quasi-experimental study has been done on 40 trainees introduced to the gynecology ward skill center of Qazvin University of Medical Sciences in 2011. First, a checklist including 10 points of skill learning, prepared and approved by the gynecology department. Data were analysed by descriptive (mean and standard deviation) and inferential (paired t-test) statistics and SPSS software. Results : There was a significant difference between trainees performances before and after clinical skill training (p< 0.05).The highest mean scores before training were pop smear sampling, IUD application, gynecological examination with speculum and the lowest, due to leopold maneuver, bimanual examination and third stage management of labor. After skill training, the highest mean scores were due to IUD application, pop smear sampling and the lowest due to leopold maneuver, pelvic examination. Before training the scores were not satisfactory in none of the skills. But after training, except leopold maneuver, pelvic exam and bimanual exam the others were satisfactory. Conclusion : Considering the mean scores promotion after training, we suggest paying attention to the students' clinical skills.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Training, Students, Medical, Clinical Skills

نویسندگان مقاله حمیده پاک نیت | h pakniat


فریده موحد | f movahed
گروه زنان،دانشگاه علوم پزشکی قزوین، ایران
دانشگاه علوم پزشکی قزوین
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)

طلعت دباغ | t dabagh


زهرا قاسمی | z ghasemi



نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات