این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۱۷-۲۵
عنوان فارسی
موانع به روزرسانی دانش و بکارگیری نتایج تحقیقات در عملکرد بالینی پرستاران
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: استفاده صحیح از شواهد و یافتههای مبتنی بر تحقیقات به ارتقاء کیفیت و اعتبار مراقبت منجر شده و پرستاران را نسـبت به عمــلکرد خود پاسخــگو مینماید. همچنین آگاهی از موانع به روز رسانی دانش، ابزار اساسی در جهت نیل به عملکرد مبتنی بر نتایج پژوهشها است. لذا این مطالعه به بررسی این موانع از دیدگاه پرستاران بالینی، پرداخته است. روش ها: این مطالعه توصیفی در سال 1390 روی 313 نفر از پرستاران سه مرکز آموزشی-درمانی بابل انجام شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای دو بخشی بود. بخش اول به جمعآوری اطلاعات دموگرافیک از جمله مشخصات فردی، تحصیلی و حرفهای نمونهها پرداخته و بخش دوم پرسشنامه موانع فونک شامل 31 عبارت بود که براساس مقیاس 5 نقطهای لیکرت اندازه گیری شد. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از آمار توصیفی و آزمون تحلیل عامل از طریق نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافتهها: حاصل تحلیل عامل، شناسایی چهار بعد بود که تحت عناوین انتشار، تحقیق، پرستاری و سازمانی نامگذاری شد. سه تا از مهمترین موانع به ترتیب «نبودن وقت کافی در شغل پرستاری برای کاربرد عملی ایده های تازه»، «عدم نشر به موقع و سریع گزارشات و مقالات تحقیقی» و«عدم همکاری و مشارکت پزشکان با بکار بستن نتایج تحقیقات پرستاری» بودند که هر یک به طور جداگانه در یک بعد خاص قرار گرفتند. موانع«اعتماد کم پرستاران به نتـایج تحقیقات»،«روشن نبودن درستی نتیجهگیری محققان از نتایج تحقیقات»، «گزارش نتایج متضاد در متون تحقیقی» و« انتشار اکثریت نتایج تحقیقات به زبان انگلیسی» تحت بارگذاری هیچ یک از عوامل قرار نگرفتند. نتیجه گیری: یافته برجسته مطاله حاضر این بود که واحدهای مورد پژوهش مشکلات و موانع را نسبتاً در تمامی ابعاد تعیین کردند. با توجه به سه مانع اول می توان گفت که نه تنها مسئولین باید تسهیلاتی را جهت بکارگیری یافتههای تحقیقی ایجاد کرده و مجوز بکارگیری از آنها را صادر نمایند، بلکه باید جهت ایجاد دانش، مهارت و نگرش مثبت در پرستاران نسبت به تحقیقات، امکانات آموزشی را برای آنها فراهم نمایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تحقیق، دانش، عملکرد پرستار
عنوان انگلیسی
Barriers to Updating of Knowledge and Utilization of Research Findings in Nursing Clinical Practice
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Utilization of evidence- based practice raises validity and quality of nursing care and nurses responsibility regarding their practice. Furthermore awareness of barriers to updating of Knowledge is essential instrument for evidence-based practice. This study surveys these barriers from viewpoint of clinical nurses. Methods: This descriptive study was carried out on 313 nurses of three hospitals of Babol university of Medical sciences in 2011. The data collecting tools was a questionnaire including two sections. First section consists of demographic data and professional information of subjects, and the other one was Funks´ barriers scale including 31 items that were ranking according five points likert scale. All statistical analyses (Frequency, Percentage and Factor analysis) were performed with SPSS. Results: Factor analysis identified 4 dimensions that called Report, Research, Nurse, Organization. The first three important barriers were" There is insufficient time on the job to implement new ideas", Research reports/articles are not published fast enough", and "Physicians will not cooperate with implementation", each replaced in one dimension separately. Four barriers consist of the nurse is uncertain whether to believe the results of the research", the conclusions drawn from the research are not justified", "The literature reports conflicting results" and "Research reports/articles are written in English" did not replace in any dimensions. Conclusion: The important finding of this study was that the subjects relatively identified barriers in all of dimensions. According to the first three barriers, managers not only should provide facilities for research findings utilization and allow implementation, but also should provide some educational facilities to create knowledge, Skill and positive attitude regarding research in nurses.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Research, Knowledge, Nursing practice
نویسندگان مقاله
شهربانو لطیفی | sh latifi
دانشگاه علوم پزشکی بابل،گروه پرستاری
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)
آسیه خلیل پور | a khalilpour
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات