این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۲۶-۳۳

عنوان فارسی مقایسه عوامل تنش‌زای کارآموزی بالینی سال‌های تحصیلی دانشجویان کارشناسی پرستاری:علل و راهکارها
چکیده فارسی مقاله مقدمه: در طی آموزش بالینی، دانشجوی پرستاری مجبور به کار در محیط واقعی است؛ از این رو ممکن است با شرایط تنش آوری مواجه شود و علی رغم این واقعیت که استرس به میزان کم آثار مثبت دارد، ولی تنش بیش از اندازه می­تواند روند یادگیری دانشجو را مختل نماید. این مطالعه به منظور بررسی عوامل تنش زای کارآموزی بالینی و مقایسه آن­ها از نظر دانشجویان پرستاری در سال­های مختلف تحصیلی در دانشکده پرستاری و مامایی قزوین انجام شد. روش­ ها: در این پژوهش توصیفی- مقطعی، 93دانشجوی پرستاری که حداقل یک دوره کارآموزی را پشت سر گذاشته بودند، به روش تصادفی طبقه­ای از میان دانشجویان پرستاری شاغل به تحصیل در نیمسال دوم سال تحصیلی 87-86 مورد مطالعه قرار گرفتند. داده­ها با استفاده از پرسش نامه پس از تعیین روایی محتوا و پایایی با روش بازآزمایی(86/0 r= ) گردآوری شد. داده­های به دست آمده با استفاده از آزمون t مستقل و از طریق نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ها: نتایج نشان داد که شدت استرس ناشی از کارآموزی در میان دانشجویان پرستاری به طور کلی در حد متوسط است (میانگین شدت تنش7/0 ± 86/1). بالاترین میزان استرس در میان دانشجویان سال دوم گزارش شده بود. بنابر اظهار دانشجویان عوامل فردی (09/0 ± 17/2) مانند ترس از اشتباه و شکست در امور محوله؛ و پ س از آن عوامل مربوط به ارتباط با مربی (9/0 ± 1/2) بیشتر موجب استرس شده بودند. میانگین نمره تنش عوامل در مقیاس 1 تا 4، برای عوامل محیطی (7/0 ± 68/1)، عوامل مربوط به مراقبت از بیمار (7/0 ± 75/1)، عوامل مربوط به مربی (9/0 ± 1/2)، عوامل مربوط به ارتباط با کارکنان(9/0 ± 91/1) وعوامل فردی(9/0 ± 17/2) بود. نتیجه­ گیری: عواملی مانند احساس عدم موفقیت و شکست در انجام امور محوله، و ترس از اشتباه در مراقبت­های پرستاری ازجمله تنش­زاترین عوامل آموزش بالینی برای دانشجویان بوده اند؛ دست اندرکاران حوزه آموزش دانشکده پرستاری باید قبل از ورود دانشجویان به محیط بالین، آنان را با مفهوم استرس آشنا کرده و با برگزاری برنامه­های آموزشی درباره چگونگی رویارویی با استرس و مهارت­های ارتباطی، در جهت کاهش تنش ناشی از این عوامل گام بردارند، ضمن این­که اساتید بالینی نیز می­بایست حمایت کافی را از دانشجویان در محیط بالینی به عمل آورند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانشجو، پرستاری، بالینی، تنش زا

عنوان انگلیسی Comparison of Stressful factors in Clinical Practices of NursingStudents:Causes and Solutions
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: In clinical practices, nursing students who have to work in a real professional environment, are faced with stressful situation. Although some stress is good, too much can result in disrupting learning process. This study aims to investigate the kind and intensity of the stressors nursing clinical practices from viewpoint of nursing students in Qazvin nursing school. Methods: In a descriptive cross-sectional study 93 nursing students participated. They had completed a course of clerkship and were chosen by stratified random in the second half of 2007-2008. A research – made questionnaire which its validity and reliability was confirmed through content validity and test-retest, respectively, was used. Data was analyzed by T-Test through SPSS. Results : This study showed that the stress of clinical practices among the students is in moderate level (the mean and standard deviation was (1.86 0.7) severe stress had been reported in second year students. From students viewpoints, personal factors including fear of doing mistake and failure and Tutor-related factors are most stressful factors respectively. Based on Likert Scale the mean of stress score were as follow: environmental factors (1.68 0.7), patient care- related factors (1.75 0.7), Tutor related factors (2.1 0.9), clinical staff-related factors (1.91 0.9) and personal factors (2.17 0.9). Conclusion: Regarding to the most stressful factors such as fear of doing mistake and failure in nursing, Tutor should teach nursing students about concept of stress and how to control and cope with stressful situation in clinical environment before attending in clinical practices as well. Obviously, students need their tutors' support while they are working in clinical setting.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Student, Nursing, Clinical, Stressful

نویسندگان مقاله شهربانو لطیفی | a shahrokhi
دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی قزوین
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)

آسیه خلیل پور | z tayebi miyaneh
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-4&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات