این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۱-۱۰
عنوان فارسی
ضرورت آموزش الکترونیک و موانع آن از دیدگاه کارشناسان آموزشی و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: علیرغم گسترش روزافزون ارتباطات و ضرورت استفاده از فنآوریهای نوین از جمله آموزش الکترونیکی هنوز سرعت پیادهسازی آن در دانشگاههای علوم پزشکی کشور قابل قبول نیست. در این بررسی بر آن شدیم دلایل سرعت ناکافی رشد این نوع آموزش را در دانشگاه علوم پزشکی قزوین بررسی نماییم. روشها: تحقیق کیفی با نظرخواهی از تمامی کارشناسان امور رایانه، دفاتر توسعه آموزش پزشکی و مرکز توسعه آموزش پزشکی دانشگاه و تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشکده پزشکی (مجموعا ً 30 نفر) صورت گرفت . برای جمعآوری اطلاعات از مصاحبه حضوری استفاده گردید. از شرکت کنندگان در تحقیق سوالاتی درباره باورها، نگرشها و تجربیات در رابطه با موضوع پرسیده شد. یافتهها: از نظر افراد مورد بررسی علی رغم ضرورت تسریع در بکارگیری آموزش الکترونیک، فقدان زیرساختهای مخابراتی مناسب، تعداد کم شرکتهای ارائه دهنده خدمات الکترونیکی و نامناسب بودن نحوه ارائه خدمات پشتیبانی آنها، عدم توانمندی واحد انفورماتیک دانشگاههای علوم پزشکی در راهاندازی زیر ساختهای لازم، توانمندی ناکافی اعضای هیات علمی و دانشجویان در استفاده از نرم افزارهای آموزشی و بالا بودن هزینه طراحی دورههای مجازی عمده مشکلات و موانعی هستند که در راهاندازی این نوع آموزش در دانشگاههای علوم پزشکی وجود دارد. بحث و نتیجهگیری: ضروری است همزمان با فراهم کردن زیر ساختها، در حیطه تبیین ضرورت آموزش الکترونیک، تولید محتوای متناسب، توانمند سازی مشارکت کنندگان در دورههای آموزش الکترونیک و گسترش کمی و کیفی موسسات ارائه دهنده خدمات سخت افزاری و نرم افزاری، اقداماتی در دانشگاههای علوم پزشکی انجام شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش الکترونیک، اعضای هیات علمی، ضرورت، علوم پزشکی، موانع
عنوان انگلیسی
E–Learning Needs and Barriers from Perspective of Educational Staffs and Faculty Members of Qazvin University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Today, using of new technology such as electronic-learning because of developing communications is inevitable but moving of medical sciences universities in this regard is not acceptable. In this study we try to identify factors contribute to insufficient development of this education in Qazvin University of medical sciences. Methods: in this qualitative research from viewpoints of computer specialist, EDO and EDC staffs and faculty members of medical sciences (totally 30 participants) were used. Data were collected through interviews by using a questionnaire including, beliefs, attitudes and experiences about e-learning. Results: Acceleration in using electronic-learning is necessary from the viewpoints of participants, but there are some major problems and barriers for this education in medical sciences universities, such as: lack of appropriate telecommunications infrastructure, few companies offering electronic services, in appropriate manner of offering backup services, inability of informatics units in medical sciences universities to establish necessary infrastructure, insufficient capability of faculty members and students to use educational software and the high cost of designing virtual courses. Conclusion: It is necessary to provide essential infrastructure in explaining electronic-education necessity as well as generating appropriate content, empowering participants in electronic–education courses and promoting quality and quantity of companies which offering hardware and software services in medical-sciences universities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
E-learning, medical sciences, barriers, necessary
نویسندگان مقاله
عباس علامی | a allami
بلوار شهید باهنر، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، دفتر توسعه آموزش دانشکده پزشکی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)
فریبا درخشان | f derakhshan
کارشناس دفتر توسعه آموزش، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)
فاطمه صفدری | f safdari
کارشناس دفتر توسعه آموزش، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-19&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات