این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۱۱-۱۶

عنوان فارسی آموزش مداوم پزشکان؛ حضوری یا غیر حضوری؟
چکیده فارسی مقاله مقدمه: در روش آموزش حضوری مشمولین آموزش مداوم جهت کسب امتیاز مجبور به تعطیل موقت محل کار هستند که باعث صرف هزینه، خستگی مسافرت و عدم بازدهی مناسب می­شود. استفاده از روش­های غیرحضوری الکترونیک ممکن است باعث بهبود کارآیی دوره­های آموزش مداوم گردد. امروزه آموزش الکترونیک در بسیاری از کشورها مرسوم است اما در ایران به صورت وسیع مورد استفاده قرار نمی­گیرد. هدف از این مطالعه بررسی دیدگاه مشمولین این برنامه­ ها در مورد آموزش اینترنتی برنامه­های آموزش مداوم بوده است. روش­ها: مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی – مقطعی است که بر روی 644 مشمول قانون آموزش مداوم به صورت حضوری و یا از طریق مراجعه به سایت آموزش مداوم دانشگاه از سال 1386 تا 1388 انجام شد. ابزار جمع­آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن به طریق روایی محتوا و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ (85/0) تایید گردید. داده­های حاصل از پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی توسط نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ها: نتایج نشان داد که 152 نفر (6/23درصد) از طریق اینتر نت و 492 نفر (4/76درصد) به صورت حضوری در مطالعه شرکت داشتند. درخصوص کارآمدترین روش آموزش مداوم 230 نفر (6/39 درصد) برنامه مدون را انتخاب و 62 نفر (7/10 درصد) بهترین برنامه را آموزش مداوم الکترونیکی دانسته­اند. عدم آشنایی با کامپیوتر در افراد مونث بیشتر از افراد مذکر بود و در هیچکدام از سوالات اختلاف معنی­دار بین گروه­های سنی مختلف مشاهده نشد. نتیجه­گیری: بیشترین افراد روش حضوری مدون را پربازده می­دانستند که نشان­دهنده مفیدبودن این روش برای آموزش بود. حذف آن مغایر با اهداف مشمولین است. لذا برای کاهش هزینه و افزایش استقبال و کارآیی روش غیرحضوری برای مشمولین آموزش مداوم لازم است به موازات روش حضوری مدون، برنامه­های غیرحضوری الکترونیک به ویژه برای گروه های تخصصی ارائه شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش مداوم، خودآموز اینترنتی، آموزش الکترونیک

عنوان انگلیسی Continuing Medical Education: Traditional or Electronic
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Many of those who are eligible for continuing medical education (CME) in order to participating in current method of education have to temporary leave their jobs. Also cost, exhaustion of the trip and lack of proper yield are some other problems. it is believed that efficiency of CME courses maybe improved by using of electronic- CME. Nowadays, in many countries new "e-courses" have become available but up to now e-learning has not been routinely used in Iran. This study by considering of eligible physicians attitude about electroric – CME has been done. Methods: in this cross – sectional descriptive study which started from September 2007 until February 2009 in Arak,664 persons who are eligible for continuing medical education (CME) were studied. Data were collected by a self - designed questionnaire, validity and reliability was determined respectively by content validity & Alpha kronbakh ( : -/85) results were analysed by using T-test and SPSS soft ware (version 16). Results: 644 eligible physicians participated in this study.(152 via internet and 492 verbally). Concerning the best method of Continuing medical education(CME) more than %39.6(n=230) choose collected course and 10.7%(n=62) collected electronic CME. Inability of using computer by female is more than male but there was no significant differences among diferent age groups based on questionnaire. Conclusion: Most responders considered collected courses as high yield ones which refers to the fact that omission of these programs is not in accordance with the their wishes.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسن صلحی | h solhi
دانشیار گروه پزشکی قانونی و مسمومیت ها،دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)

علی سیروس | a cyrus
استادیار گروه جراحی کلیه و مجاری ادرار، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)

افسانه نوروزی | a noroozi
استادیار گروه بیهوشی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)

ایرج صدیقی | i sedighi
همدان، دانشگاه علوم پزشکی همدان ، مرکز آموزشی درمانی بعثت
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-20&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات