این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۱۷-۲۶

عنوان فارسی بررسی کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال ۱۳۸۸
چکیده فارسی مقاله مقدمه: تعیین شکاف کیفیت خدمات آموزشی و در پی آن اتخاذ استراتژی­هایی برای رفع یا کاهش شکاف موجود، اولین گام اساسی در تدوین برنامه­های ارتقاء کیفیت محسوب می­شود . اطلاع از وضعیت کیفیت خدمات آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی اراک که از دانشگاه­های تیپ دوم در ایران محسوب می­شود، می­تواند مبنایی برای برنامه­ریزی و ارتقاء کیفیت خدمات آموزشی در سایر دانشگاه­ها را فراهم نماید . لذا پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و تعیین کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اراک از دیدگاه دانشجویان این دانشگاه صورت پذیرفت . روش­ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- مقطعی بوده که در آن 400 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 1389 شرکت داشتند. اطلاعات با استفاده از ابزار Service Quality و در دو مرحله ادراک از وضعیت موجود و ادراک از وضعیت مطلوب جمع­آوری گردید. در نهایت داده ها با استفاده از آزمون­های تی زوجی و کای اسکوئر و آنالیز واریانس یک طرفه تجزیه و تحلیل شدند. یافته­ها: بر اساس دیدگاه دانشجویان در ارائه خدمات، شکاف کیفیت وجود داشت و بیشترین شکاف کیفیت در بعد تضمین (7/28-) و بعد از آن به ترتیب در ابعاد پاسخگویی (3/26-) ، اطمینان (3/23-) ، بعد ملموس (22-) و کمترین در بعد همدلی (6/19-) مشاهده گردید. تفاوت مشاهده شده بین شکاف کیفیت در ابعاد مختلف آموزشی از نظر آماری معنی­دار بود (001/0> p ). همچنین شکاف خدمات موجود در ابعاد پاسخگویی و تضمین در دانشجویان دانشکده پزشکی بیشتر بود (05/0> p ). نتیجه­گیری: یافته­های پژوهش حاکی از برآورده نشدن انتظارات دانشجویان از خدمات ارایه شده بود. لذا پیشنهاد می­گردد ضمن برگزاری کارگاه­های آموزشی در زمینه نحوه خدمت رسانی و افزایش مهارت های ارتباطی برای کارکنان به لحاظ معنی­دار بودن تفاوت کیفیت در ابعاد پنچ گانه به هنگام تخصیص منابع به این تفاوت­ها توجه گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کیفیت، خدمات آموزشی، دانشجو

عنوان انگلیسی Students Viewpoints about Quality of Educational Health-Care at Arak University of Medical Sciences in 2009
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Assessing of educational gap in quality of health-care and followed by adopting ways to reduce or eliminate the gap is the first essential step in developing training programs. being aware of the status of quality educational health-care at the Arak University of medical sciences that is considered as the second type of university can be the basis for planning and improving the quality of educational health-care in other universities. So this study, in order to assessing and determining quality of educational health-care from the perspective of medical students, has undertaken. Methods : This is a cross-sectional and analytical study which 400 students of Arak university of medical sciences was attended. Data were collected by using of service quality instrument in two-stages conception of the current situation and perception of the ideal situation. Finally data were analysed by using paired t-tests and Chi-square and one way ANOVA . Results : Based on students perceptions in five section of health-care quality, gap existed, and most of the gap in quality assurance (-28.7) was observed and then respectively respond to the order (-26.3), confidence (-23.3), physical (-22) and the lowest in empathy (-19.6). Statistically, there was significant differences among different dimensions of gap in quality of education (P< 0.001). also, gap in current services of responese and assurane was higher than in medical students (P< 0.05). Conclusion : Findings indicated that current services don’t meet students expectations so it is suggested to organize educational workshops in how to increase services and communication skills for staff in terms of significant differences in quality of five above mentioned fields, and considering these differenes when resources are allocated.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Quality, educational services, student

نویسندگان مقاله سعید چنگیزی آشتیانی | s changyzi ashtiyani
اراک، میدان امام، سردشت، دانشکده پیراپزشکی، بال قرمز، طبقه دوم
سازمان های دیگر: دانشکده پیراپزشکی

محسن شمسی | m shamsi
مربی گروه بهداشت عمومی، دانشگاه علوم پزشکی اراک
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-21&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات