این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۱۷-۲۶
عنوان فارسی
بررسی کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال ۱۳۸۸
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: تعیین شکاف کیفیت خدمات آموزشی و در پی آن اتخاذ استراتژیهایی برای رفع یا کاهش شکاف موجود، اولین گام اساسی در تدوین برنامههای ارتقاء کیفیت محسوب میشود . اطلاع از وضعیت کیفیت خدمات آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی اراک که از دانشگاههای تیپ دوم در ایران محسوب میشود، میتواند مبنایی برای برنامهریزی و ارتقاء کیفیت خدمات آموزشی در سایر دانشگاهها را فراهم نماید . لذا پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و تعیین کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اراک از دیدگاه دانشجویان این دانشگاه صورت پذیرفت . روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- مقطعی بوده که در آن 400 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 1389 شرکت داشتند. اطلاعات با استفاده از ابزار Service Quality و در دو مرحله ادراک از وضعیت موجود و ادراک از وضعیت مطلوب جمعآوری گردید. در نهایت داده ها با استفاده از آزمونهای تی زوجی و کای اسکوئر و آنالیز واریانس یک طرفه تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: بر اساس دیدگاه دانشجویان در ارائه خدمات، شکاف کیفیت وجود داشت و بیشترین شکاف کیفیت در بعد تضمین (7/28-) و بعد از آن به ترتیب در ابعاد پاسخگویی (3/26-) ، اطمینان (3/23-) ، بعد ملموس (22-) و کمترین در بعد همدلی (6/19-) مشاهده گردید. تفاوت مشاهده شده بین شکاف کیفیت در ابعاد مختلف آموزشی از نظر آماری معنیدار بود (001/0> p ). همچنین شکاف خدمات موجود در ابعاد پاسخگویی و تضمین در دانشجویان دانشکده پزشکی بیشتر بود (05/0> p ). نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاکی از برآورده نشدن انتظارات دانشجویان از خدمات ارایه شده بود. لذا پیشنهاد میگردد ضمن برگزاری کارگاههای آموزشی در زمینه نحوه خدمت رسانی و افزایش مهارت های ارتباطی برای کارکنان به لحاظ معنیدار بودن تفاوت کیفیت در ابعاد پنچ گانه به هنگام تخصیص منابع به این تفاوتها توجه گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کیفیت، خدمات آموزشی، دانشجو
عنوان انگلیسی
Students Viewpoints about Quality of Educational Health-Care at Arak University of Medical Sciences in 2009
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Assessing of educational gap in quality of health-care and followed by adopting ways to reduce or eliminate the gap is the first essential step in developing training programs. being aware of the status of quality educational health-care at the Arak University of medical sciences that is considered as the second type of university can be the basis for planning and improving the quality of educational health-care in other universities. So this study, in order to assessing and determining quality of educational health-care from the perspective of medical students, has undertaken. Methods : This is a cross-sectional and analytical study which 400 students of Arak university of medical sciences was attended. Data were collected by using of service quality instrument in two-stages conception of the current situation and perception of the ideal situation. Finally data were analysed by using paired t-tests and Chi-square and one way ANOVA . Results : Based on students perceptions in five section of health-care quality, gap existed, and most of the gap in quality assurance (-28.7) was observed and then respectively respond to the order (-26.3), confidence (-23.3), physical (-22) and the lowest in empathy (-19.6). Statistically, there was significant differences among different dimensions of gap in quality of education (P< 0.001). also, gap in current services of responese and assurane was higher than in medical students (P< 0.05). Conclusion : Findings indicated that current services don’t meet students expectations so it is suggested to organize educational workshops in how to increase services and communication skills for staff in terms of significant differences in quality of five above mentioned fields, and considering these differenes when resources are allocated.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Quality, educational services, student
نویسندگان مقاله
سعید چنگیزی آشتیانی | s changyzi ashtiyani
اراک، میدان امام، سردشت، دانشکده پیراپزشکی، بال قرمز، طبقه دوم
سازمان های دیگر
: دانشکده پیراپزشکی
محسن شمسی | m shamsi
مربی گروه بهداشت عمومی، دانشگاه علوم پزشکی اراک
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-21&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات