این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۳۴-۴۱

عنوان فارسی بررسی برخی عوامل همراه در عملکرد تحصیلی دانش آموختگان رشته مامایی دانشگاه علوم پزشکی کاشان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: شناسایی عوامل موثر بر وضعیت تحصیلی از اهمیت ویژه برخوردار است. با توجه به تناقضات موجود در ارتباط با عوامل تاثیرگذار، مطالعه ای با هدف شناسایی عوامل پیشگویی کننده وضعیت تحصیلی بر روی کلیه دانش آموختگان رشته کارشناسی مامایی دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام شد. روش­ها : در این مطالعه توصیفی- مقطعی کلیه دانش آموختگان رشته کارشناسی پیوسته مامایی دانشگاه علوم پزشکی کاشان از سال 1374 تا انتهای سال 1382 (76 نفر) به صورت سرشماری انتخاب شدند. پرسشنامه ای مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک، معیارهای پذیرش، پیشینه و وضعیت تحصیلی دانش آموخته مورد استفاده قرار گرفت. اطلاعات با استفاده از آزمون من ویتنی یو و آنالیز رگرسیون خطی چند متغیره به روش گام به گام با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . یافته­ها: نتایج نشان داد که عواملی همچون بومی بودن(002/0 p < )، عدم وجود سابقه میهمانی در سایر دانشگاه­ها (038/0 p < )، سن پایین­تر در بدو ورود به دانشگاه (01/0 p < ) و معدل دیپلم بالاتر (0001/0 p < ) بر عملکرد تحصیلی تاثیر مثبت داشتند؛ آنالیز رگرسیون نشان داد 6/43 درصد از واریانس مشاهده شده در وضعیت عملکرد تحصیلی توسط دو متغیر معدل دیپلم و محل سکونت تبیین می­شود (242/26 F= و 0001/0 p < )؛ و معدل دیپلم به تنهایی 35 درصد واریانس را توجیه می­کند. نتیجه گیری: باتوجه به نقش پیش­گویی کننده پیشینه تحصیلی و محل سکونت در عملکرد تحصیلی، پیشنهاد می­شود معدل دیپلم و اصل بومی گزینی در پذیرش دانشجو لحاظ گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Role of Influencing Factors on Academic Performance of Midwifery Alumni at Kashan University of Medical Sciences (Kaums)
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: identifying of influencing factors on educational performance has specific importance about the role of these factors, there are numerous controversies. So, this study was carried out in order to assessing the predictors of academic performance in midwifery alumni of kashan university of medical sciences. Methods: in this cross sectional study all the midwifery alumni of kaums from 1995 until the end of 2003(n=76) were selected via census method. The questionnaire including demographic data, admission criteria, educational background and academic performance status was used. Data were analyzed by using independent Mann-Whitney U, and stepwise multivariate linear regression analysis. Results: Findings show that being native (p< 0.002), lack of the temporary transfer background to other universities (p< 0.038), lower age (p< 0.01) and higher high school grade point average (p< 0.0001) had the positive effect on academic performance. Regression analysis showed that %43.6 of the observed variance in the status of academic performance is determined by 2 variables including HGPA and residence place (F=26.242, p< 0.0001) and HGPA explains %35 of the total variance alone. Conclusion: with regard to the predictor role of educational background and residence place in academic performance it’s proposed to consider HGPA and native selection in the acceptance of university students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهرا تقربی | z tagharrobi
دانشگاه علوم پزشکی، دانشکده پرستاری و مامایی، گروه پرستاری مدیریت بهداشت

اسماعیل فخاریان | e fakharian
دانشیار گروه آموزشی جراحی اعصاب، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)

فخرالسادات میرحسینی | f mirhoseini
مربی گروه آموزشی هوشبری، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)

سیداصغر رسولی نژاد | sa rasoulinejad
دانشیار گروه آموزشی مدیریت بهداشت، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)

حسین اکبری | h akbari
مربی گروه آموزشی دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کاشان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)

حسین عاملی | h ameli
کارشناس ارشد اداره تحصیلات تکمیلی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-23&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات