این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۴۹-۵۳
عنوان فارسی
ارزشیابی فرآیند برنامه های آموزش مداوم از دیدگاه پزشکان شرکت کننده در برنامه های مدون
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: یادگیری مداوم و به روزکردن اطلاعات و مهارتهای مرتبط با مسایل بهداشتی که با سلامت جامعه سروکار دارد ازجمله محورهای مورد بحث در سازمان جهانی بهداشت است. ارزشیابی و قضاوت پیرامون فرایند آموزش مداوم به عنوان یکی از راهکارهای عملی سنجش میزان دستیابی به اهداف آموزشی همواره مورد تایید میباشد. این مطالعه با هدف ارزشیابی فرآیند برنامههای آموزش مداوم از نگاه پزشکان شرکتکننده در برنامههای مدون انجام گرفته است. روشها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی است. جامعه آماری شامل 132نفر از پزشکان شرکتکننده در سه برنامه مجزا از مجموعه برنامههای مدون ویژه پزشکان عمومی درسال 89-88 بود. ابزار گردآوری اطلاعات برگرفته از پرسشنامه ارائه شده از سوی اداره کل آموزش مداوم جامعه پزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به منظور ارزشیابی برنامههای آموزش مداوم بود. روایی این پرسشنامه با روایی محتوا، و پایایی آن از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (92/0) تایید گردید. اطلاعات پس از جمعآوری از طریق نرم افزار آماری SPSS و با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافتهها: در ارزیابی فرآیند برنامههای مدون 43درصد پزشکان موفقیت برنامهها را از نظر تحکیم اطلاعات، مطلوب و همچنین شرکتکنندگان محتوای مطالب ارائه شده را از نظر استفاده از مطالب جدید علمی، تناسب برنامهها را با نیازهای شغلی و2/46 درصد توالی مناسب و منطقی سخنرانیها و همچنین شرایط و امکانات محیط اجرای برنامهها را متوسط ارزیابی نمودند. پزشکان شرکتکننده در برنامه به ترتیب اولویت مهمترین انگیزه شرکت کننده در برنامه آموزشی را کسب امتیاز، بروزکردن اطلاعات ابراز داشته و مناسبترین روش برگزاری برنامههای آموزش مداوم را بحث گروهی، معرفی بیمار و سخنرانی و از نظر شیوه اجرا خودآموز، سمینار؛ مدون و آموزش مجازی می دانستند نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش حاضر و نتایج تحقیقات مشابه و ضرورت انجام برنامه آموزش مداوم جامعه پزشکی با هدف بروز کردن اطلاعات و مهارتهای مرتبط شرکتکنندگان به نظر میرسد بکارگیری شیوههای مطلوب آموزشی، تعیین اولویتهای نیازهای آموزشی مشولین آموزش مداوم جامعه پزشکی و انتخاب موضوعات برنامههای مدون براساس نیازهای آموزشی در یک بستر مناسب آموزشی از نظر فضای فیزیکی و تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی میتواند سبب افزایش کارآیی و اثر بخشی برنامهها گردند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش مداوم، ارزشیابی، پزشکان عمومی
عنوان انگلیسی
Assessment of Continuous Medical Education Programs from Viewpoints of Eligible Physicians
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: One of essential issues that was discussed in word Health organization (WHO) is continuous learning and promoting knowledge and healthy skills related to public health. So, continuous education program as one of practical solution to identify achievement of educational goal should be considered. This study has been done to evaluate continuous medical education from viewpoints of eligible physicians. Methods: this is a cross- sectional descriptive study. data were collected by a questionnaire designed by ministery of health and medical education to assess continuing medical education program, offered to 132 eligible general physicians contributed in three- separate programs. Validity and reliability confirmed by content validity and alpha krobakh (0 . 92) respectively. data were analysed by SPSS software and descriptive statistic. Results: From the viewpoints of eligible physicians, 43% evaluated continuous medical education program as fair with regard to confirm information also, other subjects including: Presenting new scientific topics, proportion with occupational needs logical sequences of the lecture, conditions and facilities were considered as moderate. They indicated ''gain points and updating information'' the most important factors for participating in CME programs. They found group discussion, case- presentation and lecturing as the best educational methods and self- teaching, seminar, codified program and E- learning the most suitable performance of continuous medical education programs. Conclusion: according to the current and similar research findings, and necessity to perform continuous medical education programs in order to updating information and promoting related skills, It seems that using of suitable educational methods, determining priorities in educational needs of eligible physicians, selecting subjects based on educational needs, providing suitable condition and atmosphere and educational equipments can promote impressiveness and efficiency of programs.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Continuous Education, Evaluation, General Physician
نویسندگان مقاله
ساقی موسوی | s moosavi
دانشکده پرستاری مامایی شهید بهشتی رشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان ،رشت،ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
هومان هاشمیان | h hashemian
حبیب صابر | h saber
مریم کولایی | m koulaei
عاطفه امیرمستوفیان | a amirmostofian
کاردان کامپیوتر
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-25&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات