این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۴۹-۵۳

عنوان فارسی ارزشیابی فرآیند برنامه های آموزش مداوم از دیدگاه پزشکان شرکت کننده در برنامه های مدون
چکیده فارسی مقاله مقدمه: یادگیری مداوم و به روزکردن اطلاعات و مهارت­های مرتبط با مسایل بهداشتی که با سلامت جامعه  سروکار دارد ازجمله محورهای مورد بحث در سازمان جهانی بهداشت است. ارزشیابی و قضاوت پیرامون فرایند آموزش مداوم به عنوان یکی از راهکارهای عملی سنجش میزان دستیابی به اهداف آموزشی همواره مورد تایید می­باشد. این مطالعه با هدف ارزشیابی فرآیند برنامه­های آموزش مداوم از نگاه پزشکان شرکت­کننده در برنامه­های مدون انجام گرفته است. روش­ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی است. جامعه آماری شامل 132نفر از پزشکان شرکت­کننده در سه برنامه مجزا از مجموعه برنامه­های مدون ویژه پزشکان عمومی درسال 89-88 بود. ابزار گردآوری اطلاعات برگرفته از پرسشنامه ارائه شده از سوی اداره کل آموزش مداوم جامعه پزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به منظور ارزشیابی برنامه­های آموزش مداوم بود. روایی این پرسشنامه با روایی محتوا، و پایایی آن از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (92/0) تایید گردید. اطلاعات پس از جمع­آوری از طریق نرم افزار آماری SPSS و با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافته­ها: در ارزیابی فرآیند برنامه­های مدون 43درصد پزشکان موفقیت برنامه­ها را از نظر تحکیم اطلاعات، مطلوب و همچنین شرکت­کنندگان محتوای مطالب ارائه شده را از نظر استفاده از مطالب جدید علمی، تناسب برنامه­ها را با نیازهای شغلی و2/46 درصد توالی مناسب و منطقی سخنرانی­ها و همچنین شرایط و امکانات محیط اجرای برنامه­ها را متوسط ارزیابی نمودند. پزشکان شرکت­کننده در برنامه به ترتیب اولویت مهم­ترین انگیزه شرکت کننده در برنامه آموزشی را کسب امتیاز، بروزکردن اطلاعات ابراز داشته و مناسب­ترین روش برگزاری برنامه­های آموزش مداوم را بحث گروهی، معرفی بیمار و سخنرانی و از نظر شیوه اجرا خودآموز، سمینار؛  مدون و آموزش مجازی می دانستند نتیجه­گیری: با توجه به یافته­های پژوهش حاضر و نتایج تحقیقات مشابه و ضرورت انجام برنامه آموزش مداوم جامعه پزشکی با هدف بروز کردن اطلاعات و مهارت­های مرتبط شرکت­کنندگان به نظر می­رسد بکارگیری شیوه­های مطلوب آموزشی، تعیین اولویت­های نیازهای آموزشی مشولین آموزش مداوم جامعه پزشکی و انتخاب موضوعات برنامه­های مدون براساس نیازهای آموزشی در یک بستر مناسب آموزشی از نظر فضای فیزیکی و تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی می­تواند سبب افزایش کارآیی و اثر بخشی برنامه­ها گردند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش مداوم، ارزشیابی، پزشکان عمومی

عنوان انگلیسی Assessment of Continuous Medical Education Programs from Viewpoints of Eligible Physicians
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: One of essential issues that was discussed in word Health organization (WHO) is continuous learning and promoting knowledge and healthy skills related to public health. So, continuous education program as one of practical solution to identify achievement of educational goal should be considered. This study has been done to evaluate continuous medical education from viewpoints of eligible physicians. Methods: this is a cross- sectional descriptive study. data were collected by a questionnaire designed by ministery of health and medical education to assess continuing medical education program, offered to 132 eligible general physicians contributed in three- separate programs. Validity and reliability confirmed by content validity and alpha krobakh (0 . 92) respectively. data were analysed by SPSS software and descriptive statistic. Results: From the viewpoints of eligible physicians, 43% evaluated continuous medical education program as fair with regard to confirm information also, other subjects including: Presenting new scientific topics, proportion with occupational needs logical sequences of the lecture, conditions and facilities were considered as moderate. They indicated ''gain points and updating information'' the most important factors for participating in CME programs. They found group discussion, case- presentation and lecturing as the best educational methods and self- teaching, seminar, codified program and E- learning the most suitable performance of continuous medical education programs. Conclusion: according to the current and similar research findings, and necessity to perform continuous medical education programs in order to updating information and promoting related skills, It seems that using of suitable educational methods, determining priorities in educational needs of eligible physicians, selecting subjects based on educational needs, providing suitable condition and atmosphere and educational equipments can promote impressiveness and efficiency of programs.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Continuous Education, Evaluation, General Physician

نویسندگان مقاله ساقی موسوی | s moosavi
دانشکده پرستاری مامایی شهید بهشتی رشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان ،رشت،ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

هومان هاشمیان | h hashemian


حبیب صابر | h saber


مریم کولایی | m koulaei


عاطفه امیرمستوفیان | a amirmostofian
کاردان کامپیوتر


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-25&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات