این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۱-۹
عنوان فارسی
مقایسه آموزش لولهگذاری داخل نای بوسیله ویدیولارنگوسکپ با لارنگوسکپی مستقیم درمیزان مهارت دانشجویان هوشبری دانشگاه علوم پزشکی اراک
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: انجام موفقیتآمیز لولهگذاری نای در شروع بیهوشی عمومی و همینطور در مواقع بحرانی که بیمار دچار ایست تنفسی است، از اهمیت بالایی در پیشگیری از بروز عوارض هیپوکسی در بیماران دارد. این پژوهش با هدف بررسی کارآمدی آموزش لولهگذاری تراشه با ویدیولارنگوسکپ و مقایسه آن با لارنگوسکپی مستقیم در میزان مهارت لولهگذاری نای توسط دانشجویان هوشبری انجام گردید. روشها: این مطالعه یک کارآزمایی آموزشی شاهد دار تصادفی بوده که برروی کلیه دانشجویان هوشبری دانشگاه علوم پزشکی اراک که بطور تصادفی، در دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند انجام شد. در گروه شاهد آموزش لولهگذاری نای به روش سنتی، و در گروه آزمون، همین آموزش با ویدیولارنگوسکپ صورت گرفت. ابزار جمعآوری دادهها یک چک لیست عملکردی بود که توسط مربی قبل و بعد از آموزش تکمیل گردید. دادهها با نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: میانگین نمرات عملکرد دانشجویان گروه آزمون در لولهگذاری قبل از آموزش برابر 58/1 ± 21/10 بود که بعداز آموزش به 48/2 ± 15 افزایش یافت و این تفاوت معنیدار( 001 /0= P ) بود. نمرات عملکرد دانشجویان گروه شاهد قبل از آموزش برابر 1 ± 1/10 که بعد از آموزش به 44/1 ± 2/13رسید که به لحاظ آماری این تفاوت نیز معنیدار ( 001 /0= P ) بود. بعد از آموزش در گروه آزمون تعداد 17 نفر از دانشجویان لولهگذاری موفق داشتند و 2 نفر ناموفق بودند. تعداد لولهگذاری موفق و ناموفق در قبل و بعد از آموزش در گروه آزمون معنیدار بود( 001 /0= P ). در گروه شاهد هم بعداز مداخله تعداد 9 دانشجو لوله گذاری موفق و 10 نفر در لولهگذاری تراشه موفق نبودند و تعداد لولهگذاری موفق و ناموفق در قبل و بعد از آموزش در گروه شاهد هم معنیدار بود ( 001 /0= P ). نتیجه گیری: آموزش لولهگذاری تراشه هم به روش سنتی و هم به روش ویدیو لارنگوسکپ هر دو باعث افزایش نمرات عملکردی دانشجویان در هر دو گروه بعد از مداخله شده بود ولی میانگین نمرات عملکردی دانشجویان در شیوه جدید بیشتر بود. همچنین تعداد دانشجویان موفق به لوله گذاری تراشه در گروه آزمون، دو برابر دانشجویان گروه شاهد بودند. بنابراین استفاده از ویدیو لارنگوسکپ در آموزش لوله گذاری تراشه در مراکز آموزشی و درمانی کشور توصیه میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش، لولهگذاری تراشه، ویدیو لارنگوسکپ، دانشجویان هوشبری
عنوان انگلیسی
Comparison of Endotracheal Intubation Education with Video Laryngoscope and Direct Laryngoscopy on Anaesthesiology Students’ Skill In Arak University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Successful intubation at the beginning of general anaesthesia and in critical situation like respiratory arrest is very important to of prevent hypoxia in patients. This study was accomplished with the aim of determination of the effectiveness of endotracheal intubation education with video laryngoscope on anaesthesiology students' skill in Arak University of Medical Sciences. Method: This is a randomized controlled educational trial. The study population inculding all anaesthesiology students in which randomly assigned into two groups. In control group routine education and in intervention group education with video laryngoscope was done. The data collection tool was a check list which was filled by an instructor in before and after the education. All data were analysed by using SPSS software Version 17. Results: The mean scores of students' practice in intervention group was 10.21 ± 1.58 before education and increased up to 15± 2.28 after education and this difference was significant (P= 0.001). The mean scores of students' practice in control group was 10.1 ± 1 before education and increased up to 13.2± 1.44 after education and this difference was significant (P= 0.001) too. After education in education group, 17 students had successful intubations and 2 students were not success. The number of successful intubations in before and after education in intervention group were significant (P= 0.001). After education in control group, 9 students had successful intubation and 10 students were not success. The number of successful intubations in before and after education in control group were significant (P= 0.001). Conclusion: Both traditional & video laryngoscope education of intubation have increased the students' practice scores after education, but the mean scores of new education style was greater than traditional one. For being success in intubation, the score of 15 was essential. The successful students in intubation in educational group were two times of control group. So, applying video laryngoscope in endotracheal intubation education in all educational & medical centers of country is recommended.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
بیژن یزدی | b yazdi
متخصص بیهوشی، استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)
داود حکمت پو | d hekmatpou
اراک، میدان بسیج، دانشکده پرستاری و مامایی
سازمان های دیگر
: دانشکده پرستاری و مامایی
مریم کوچکی | m koochaki
کارشناس هوشبری، مربی دانشگاه علوم پزشکی اراک
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-27&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات