این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۱۰-۱۷

عنوان فارسی مقایسه عوامل استرس زا در دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا
چکیده فارسی مقاله مقدمه: آموزش پرستاری و مامایی فرآیند پیچیده­ای ست که تحت تاثیر عوامل و متغیرهای زیادی قرار می­گیرد. به منظور کاهش استرس­ها و پیشگیری از عواقب آن باید تدابیری اتخاذ گردد. باتوجه به این­که دانشجویان پرستاری و مامایی عوامل استرس­زای متعددی را باتوجه به ماهیت رشته­های فوق تجربه می­کنند. هدف از این مطالعه مقایسه عوامل استرس­زا در بین دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا بود. روش­ ها: مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی- تحلیلی است که برروی کلیه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا ورودی سال 1383 به روش سرشماری انجام شد. ابزار جمع آوری داده­ها پرسشنامه پژوهشگرساخته دو بخشی مشتمل بر مشخصات دموگرافیک و عوامل استرس­زا در سه حیطه­: تحصیل در دانشگاه ، محیط بالین و مسائل شخصی اجتماعی بود. روایی ابزار به طریق روایی محتوا و پایایی آن ازطریق آزمون مجدد (89/0 r = ) تایید گردید. داده­های حاصل از پژوهش، با استفاده از آمارتوصیفی و استنباطی توسط نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافته ­ها: نتایج نشان داد که برخی از عوامل استرس­زا نظیر عدم کفایت حرفه ای هنگام فارغ التحصیلی، مبهم بودن آینده شغلی، فقدان هماهنگی بین آموزش و بالین، نگرانی در زمینه اشتغال توسط دانشجویان پرستاری و مامایی عنوان شده است. بین برخی از عوامل استرس­زا در حیطه تحصیل دردانشگاه (مشخص نبودن نقش حرفه­ای در دوران تحصیل)، حیطه بالینی (نظیر تعامل نامناسب با تیم درمان) و حیطه شخصی اجتماعی (نداشتن اعتمادبه نفس) با رشته تحصیلی ارتباط آماری معناداری مشاهده گردید. نتیجه گیری: دراین مطالعه، دانشجویان با عوامل استرس زای متعددی نظیر مبهم بودن آینده شغلی، فقدان هماهنگی بین آموزش و بالین مواجه بودند. لذا این مسئله نیازمند توجه ویژه مسئولین دانشکده جهت برنامه­ریزی برای کاهش این عوامل می­باشد. بنابراین توصیه می­گردد ضرورت ساماندهی نظام مشاوره با محوریت مدیریت، اساتید و تعامل با خانواده مدنظرقرارگیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عوامل استرس زا، دانشجوی پرستاری، دانشجوی مامایی

عنوان انگلیسی Comparison of Stressful Factors in Nursing and Midwifery Students of Islamic Azad University Astara Unit
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Nursing and Midwifery Education is a complex process that was affected by many factors and variables. By considering that Nursing and Midwifery students experience different and numerous sources of stress and most of them due to their work environment therefore recognizing all sources of stress in order to reducing and preventing the complications is very important. This study was carried out to compare sources of stress between midwifery and nursing students of , Islamic Azad University Astara Unit. Methods: In this descriptive – analytic study all nursing and midwifery students of Islamic Azad University Astara Unit Entranced in 1383 were selected by census method . D ata were collected by using a questionnaire consisted of two parts including is demographic characteristics and sources of stress in three domains, educational environment, clinical environment and social-personal problems . Its content validity and reliability have been confirmed by test-retest.(r = 0.85) Data were analysed by SPSS software (ver.13), descriptive and inferential statistical methods. Results: The results showed some stressful factors such as: inadequate proficiency after graduation , unpromising profession in the future, lack of coordination between education and practice, and employment have been suggested by nursing and midwifery students. Also, there is significant differences between some sources of stress and study programs .( for e.g: lack of specific professional roles during education in study areas in approporiate interactions with treatment team in clinical area, and lack of self -confidence in personal social areas) Conclusion: Results indicated students confronted with numerous stressful factors such as unpromising future about employment , lack of coordination between education and clinical practic e, This case requires special attention of collage authorities and it is recommended to improve the system, focusing on consulting based on management, teachers and family interaction.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله stressors, students, nursing, midwifery

نویسندگان مقاله فریبا عسگری | f asgari
کارشناسی ارشد پرستاری . عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

هاجر محجوب مودب | h mahjoob moadab
کارشناسی ارشد پرستاری .عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی آستارا (Islamic azad university of astara)


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-28&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات