این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۲۴-۳۲
عنوان فارسی
آنالیز آزمون های چند گزینه ای دروس تخصصی رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال ۱۳۸۸
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: آزمونهای چند گزینهای رایجترین انواع آزمونها در آموزش علوم پزشکی میباشند. بسیاری از آزمونهای معلم ساخته با اشکالات متعددی همراه هستند . هدف از این مطالعه ارزیابی کمی و کیفی تعدادی از آزمونهای چند گزینهای دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1388 بوده است . روش ها: در این مطالعه توصیفی – کاربردی، کلیه سؤالات آزمونهای کتبی چندگزینهای نیمسال دوم سال تحصیلی87- 1388 سه گروه آموزشی پرستاری کودک و خانواده و بهداشت جامعه و روانپرستاری شامل 12 درس و 523 سوال مورد بررسی قرار گرفت. سوالات از نظر تاکسونومی بلوم و رعایت اصول ساختاری بر اساس چک لیست میلمن ارزیابی شدند. برای تعیین قدرت تمیز و دشواری سئوالات آزمون و سایر شاخصهای کمی از نرم افزار آنالیز آزمون استفاده گردید. یافتهها: از 523 سوال مورد بررسی 3/94درصد از نظر ساختاری در حد خوب بودند. بیشترین اشکالات ساختاری مربوط به چیدمان خطی گزینهها (4/57 درصد)، قرار نداشتن بخش اعظم اطلاعات در ساقه سؤال (7/32 درصد)، کلمات تکراری در گزینهها (1/32 درصد) و همسنگ نبودن گزینهها از نظر طول و ساختار لغوی (8/29 درصد) بوده است. 4/96 درصد سوالات در سطح تاکسونومی یک «دانش و فهم» قرار داشتند. 8/79 درصد سوالات از بایدهای یادگیری بودند. میانگین ضریب دشواری کل آزمونها از 49/0 تا 8/0 متغیر بود. در مجموع سئوالات، 1/21 درصد مناسب، 7/43 درصد خیلی آسان و 5/14 درصد خیلی سخت بودند. تقریبا ً تمامی آزمونها از قدرت تمیز کمی با دامنه قدرت تمیز 14/0 و بیشترین قدرت تمیز 32/0 برخوردار بودند و از 12 درس دو درس قدرت تمیز مطلوب داشتند . نتیجه گیری: اگرچه آزمونهای چند گزینهای مورد مطالعه از نظر ساختاری در وضع نسبتا خوبی قرار داشتند اما از نظر توزیع تاکسونومی، قدرت دشواری و تمیز نیازمند اتخاذ تدابیر اصلاحی میباشند. که در این راستا برگزاری کارگاههای آموزشی ویژه اساتید، نظارت و ارزشیابی عملکرد اعضای هیات علمی از سوی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه می تواند بسیار موثر باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Quantitative and Qualitative Analysis of Academic Achievement Tests in Golestan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Multiple choice exams are most common tests in medical education. So some teacher- made tests have different problems. The aim of this study was to evaluate quantitative and qualitative aspects of MCQ in nursing school in North of Iran in 2009. Methods: In this descriptive study, 523 multiple choice questions of community health, pediatric psycology nursing groups including 12 courses at second academic semester of 2009 were studied. The structure of questions were assessed by Millman checklist. Bloom taxonomy of the questions considered as well. Difficulty, discrimination, and other quantitative indicators were evaluated by software too. Results: From 523 questions, 94.3% had a good structure. Most structural problems related to linear order of items (57.4%), lack of major information in question stem (32.7%), repeated words in the items (32.1%) and lack of coordination among items respect to length and vocabulary stracuture (29.8 %). 96.4% of questions were from "knowledge and understanding" taxonomy. 79.8% of questions were about learning abligation. The average score of test difficulty was from 0.49 to 0.8. Generally, 21.1% of questions were appropriate, 43.7% were very easy questions and 14.5% were too hard. Almost all of the tests had low discrimination power from 0.14 to 0.32. Only two courses had optimum discrimination power. Conclusion: Although the structure of multiple choice tests were relatively good, but the distribution of Taxonomy, difficulty and discrimination power of the tests should be corrected organizing educational workshops for faculty members also evaluating their activities by Educational Development Center of the Universities can be effective.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
اکرم ثناگو | a sanagoo
استادیار گروه پرستاری بهداشت جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)
لیلا جویباری | l jouybari
گرگان، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دفتر ارزشیابی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)
مریم قنبری گرجی | m ghanbari gorji
کارشناس مامایی، دفتر توسعه آموزش دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی گلستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-30&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات