این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۱۰-۱۶

عنوان فارسی دیدگاه اساتید رشته‌های علوم توانبخشی پیرامون اهمیت توانایی‌های بالینی در مراقبت مؤثر توانبخشی از بیماران مزمن
چکیده فارسی مقاله مقدمه: پیامد های یادگیری در اغلب آموزش های بالینی درکشورما کمتر به عنوان راهنمای برنامه ریزی آموزشی مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده ازنظرات ذی نفعان اصلی برنامه نسبت به توانایی برنامه در ایجاد قابلیت­ها و مهارت­های لازم از بخش های اصلی در ارزشیابی هر برنامه آموزشی است. هدف از انجام این پژوهش بررسی نظرات اساتید نسبت به اهمیت توانایی های مراقبت توانبخشی از بیماران مزمن وهمچنین میزان موفقیت برنامه آموزشی رشته های توانبخشی در ایجاد این توانایی ها بوده است. روش ­ها: این پژوهش یک بررسی توصیفی با استفاده از پرسشنامه ای مشتمل بر 29 توانایی است که به صورت دو زیر مجموعه اهمیت و موفقیت مورد نظرخواهی قرار گرفت. 19 نفر از اعضای هیات علمی رشته های توانبخشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی شامل گفتار درمانی، فیزیوتراپی، کاردرمانی، ارتوپدی فنی در مطالعه شرکت نمودند. نتایج با محاسبه میانگین رتبه های داده شده وبا استفاده از آزمون­های ویلکاکسون و کروسکال - والیس مورد تحلیل قرار گرفت . یافته­ها: بین میانگین کل اهمیت توانایی­های مراقبت توانبخشی و میانگین کل موفقیت برنامه آموزشی رشته های مذکور در ایجاد این توانایی ها اختلاف معنی دار وجود داشت(01/0 p< ). ازنظر اعضاء هیات علمی توانایی استفاده از مفاهیم توانبخشی آموخته شده هنگام ارائه خدمات توانبخشی مهم­ترین توانایی و در عین حال موفق ترین توانایی در برنامه آموزشی ارزیابی گردید. توانایی حمایت روانی از مراقبینی که در سوگ عزیزشان عزادار می باشند به عنوان کم اهمیت ترین توانمندی و توانایی حل مشکلات اخلاقی و قانونی در حوزه مراقبت از مددجویان بعنوان ناموفق ترین توانمندی از نظر اعضای هیات علمی انتخاب گردید. نتیجه گیری: اهمیت 13 توانایی در حد زیاد و خیلی زیاد ارزیابی گردید درحالی­که موفقیت برنامه آموزشی در ایجاد هیچیک از این توانایی­ها در حد زیاد یا خیلی زیاد نبود. نتایج این پژوهش در بازنگری برنامه های آموزشی رشته های توانبخشی و ایجاد فرصت های یادگیری مجدد برای دستیابی دانشجویان به توانایی های اشاره شده از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Faculty Members' Viewpoints Regarding Importance of Clinical Competences in the Effective Rehabilitation Programs
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Considering clinical competencies as an guidance in educational programs lead to promote professional accountability and should be the basis for curriculum development and evaluation. This study was performed to determine faculty members' perception about importance of rehabilitation cares and level of clinical competencies achievement in the current curriculum of rehabilitation courses. Method: In this descriptive study, 19 faculty members viewpoints of departments consisting of: speech therapy, physiotherapy, occupational therapy, orthosis and prosthesis department by using a questionnaire containing 29 items in 2 subscale: importance and achievement were collected and analyzed by using Wilkakson, kroskal- valis Tests. Results: There was significant difference between total importance and achievement subscale (P< 0.01). Based on faculty members' opinion, "rehabilitation care" was the most important and succeed competency in this curriculum. Supporting patients who experience loss and grief was as least important and solving patients' ethical and legal problems in their rehabilitation care was as least succeed competency in this curriculum. Conclusion: Although 13 perceived competencies were the most important competencies from the faculty members' opinion but this curriculum acts unsuccessfully in this regard. Based on results, revise the curriculum and try to create learning opportunities can lead to achieve this goal that should be focused.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فروزان شکوه | f shokouh
تهران،اوین، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

محمد علی حسینی | ma hosseini
استادیار مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

فرحناز محمدی | f mohammadi
استادیار گروه پرستاری، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-38&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات