این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۱۷-۲۳
عنوان فارسی
بررسی تطابق ارزشیابی پیشرفت تحصیلی با هدفهای آموزشی دروس نظری اختصاصی دوره کارشناسی مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی ۸۶-۸۵
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: تدوین هدفهای یادگیری برای شفاف سازی مسیر آموزش و نحوه ارزشیابی ضروری است؛ لذا تحقیق حاضر باتوجه به اهمیت آموزش دروس نظری اختصاصی مامایی با هدف ارزیابی روایی محتوای سوالات امتحان و هماهنگی بین محتوای اهداف آموزشی در طرح درس با محتوای ارزیابی شده در آزمونهای دروس اختصاصی مامایی انجام شده است. روشها: تحقیق حاضر یک پژوهش توصیفی از نوع ارزشیابی است که بر روی آزمونهای هجده درس نظری کارشناسی اختصاصی دوره مامایی انجام شد. گرد آوری اطلاعات با استفاده از چک لیستی بود که روایی آن از طریق روایی محتوا و پایایی آن از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (75/0) تایید گردید ؛ سپس دادهها با آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن) و با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجریه و تحلیل قرار گرفت. در طی تحقیق روایی محتوای سوالات آزمونها، تعداد سوال مناسب و تعداد سوال موجود در آزمونها، سطح سوالات و سطح اهداف یادگیری عنوان شده در طرح درس براساس طبقه بندی بلوم ارزیابی شد. یافتهها: 38/92 درصد سوالات کلیه آزمونها دارای روایی محتوی بودند. 23/69 درصد سوالات، بین سطح سوالات و سطح اهداف آموزشی در طرح درس همبستگی وجود داشت. همچنین در11/61 درصد دروس همبستگی معنیداری بین تعداد سوالات برآورد شده و تعداد سوالات موجود در امتحان مشاهده گردید. نتیجهگیری: نتایج نشان داد آزمونهای انجام شده از روایی محتوای مناسبی برخوردار است؛ ولی پایین بودن سطح سوالات در آزمونها و عدم توجه به سطوح یادگیری مورد انتظار و همچنین مناسب نبودن تعداد سوال برای هر محتوای آموزشی در برخی امتحانات از نقاط ضعف ارزشیابی تحصیلی است. لذا توصیه می شود مدرسین به تعداد سوال مناسب هر محتوای آموزشی و هماهنگی بین سطوح یادگیری اندازه گیری شده و تناسب آن با اهداف آموزشی بیشتر توجه کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
طرح درس، دروس اختصاصی، مامایی، آزمون، سطوح یادگیری
عنوان انگلیسی
Survey of Adaptation of Educational Improvement and Educational Objectives Based on Evaluation in Specialized Theoretical Course of BS Midwifery Students of Isfahan University of Medical Sciences in 1385- 1386
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Designing lesson plan is necessary to clarify educational process and evaluation. This research, by regarding importancy of midwifery theoretical course education carried out to assess examinations reliability and content validity. Method: This is a descriptive study which has been assessed 18 exams of specialized theoretical courses of BS midwifery education. Data were gathered by using valid and reliable check- list (α- 0.05) and statistically were analyzed (Pearson and spearman). Reliability, standard number, quality and level of taxonomy questions were determined based on bloom categorization. Results: Validity of 92.38% of questions was revealed. In 69.23% of questions there was correlation between taxonomy questions level and educational objective level. Conclusion: Based on results, reliability of questions are appropriate, but low taxonomy of questions, low numbers of questions are negative factors in evaluation that must be regarded. It is recommended to pay more attention to standard number of questions and coordination between level of learning and educational objectives.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
اشرف کاظمی | a kazemi
اصفهان، خیابان هزار جریب، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشکده پرستاری و مامایی، اصفهان، خیابان هزار جریب، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشکده پرستاری و مامایی، گروه مامایی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-39&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات