این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۳۵-۴۱

عنوان فارسی دیدگاه کارورزان رشته پزشکی در ارتباط با تلفیق آموزش الکترونیک و سنتی در آموزش اپیدمیولوژی
چکیده فارسی مقاله مقدمه : یکی از رویکردها برای حل مشکلات موجود در آموزش پزشکی، بکارگیری تکنولوژی­های جدید در آموزش می­باشد. از سوی دیگر موفقیت یک دوره آموزشی صرف­نظر از تکنولوژی مورد استفاده به رعایت اصول­هاردن (دانشجو محوری، مبتنی بر مسئله بودن، آموزش ادغام یافته، مبتنی بر جامعه، انتخابی و سیستماتیک) در طراحی آن بستگی دارد. مطالعه حاضر با هدف نظر سنجی در مورد کارگاه آموزشی و میزان کارائی آن که با انگیزه پیاده سازی رویکرد آموزش الکترونیک به شیوه ترکیبی در فیلد بهداشت انجام گرفته است. روش ­ها : تحقیق حاضر مطالعه توصیفی- مقطعی مشتمل بر نظرات 30 کارورز پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در سال­های 88-87 درباره یک کارگاه مبتنی بر آموزش ترکیبی در سایت دانشکده بود. اطلاعات با استفاده از شیوه مصاحبه جمع­آوری شد. همچنین عملکرد هر کارورز طی مراحل کارگاه بررسی و نتایج با آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با تدوین طرح درس کارگاه، جستجو در اینترنت و اپیدمیولوژی بیماری­ها به شکل ادغام یافته تدریس شد. سپس وارد سامانه سازمان جهانی بهداشت شده و اپیدمیولوژی بیماری­های شایع ایران با سایر کشورها مورد مقایسه قرار ­گرفت. یافته­ ها : از بین 30 کارورز 80 درصد از برگزاری کارگاه رضایتمندی کامل داشتند. 3/73 درصد توانمندی­های پایه خوبی در جستجو داشتند. با این حال 3/93 درصد در یافتن مقاله­های مرتبط دچار مشکل بودند. شایع­ترین مشکل، انتخاب کلید واژه مناسب در جستجو بود.کارورزان معتقد بودند ارائه مطالب به این شیوه باعث کاهش زمان لازم برای یافتن مطالب مورد نظر و درک بهتر اپیدمیولوژی بیماری­ها می­گردد. همچنین کارورزان خواستار تغییر رویکرد در ارائه سایر مباحث بودند . نتیجه­ گیری : در آموزش اپیدمیولوژی می­توان از روش­های ترکیبی بهره برد. استفاده از این شیوه می­تواند باعث ارتقاء سطح اهداف آموزش و انگیزه فراگیران، ادغام موضوعات و یادگیری مؤثرتر گردد. همچنین علاوه بر توجه به استفاده از تکنولوژی، رعایت استراتژی­های نوین در طراحی کارگاه باید مد نظر قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش ترکیبی، اینترنت، اپیدمیولوژی، بیماری

عنوان انگلیسی Students' Attitude toward Combining Traditional and Electronic Education Epidemiology Course in Internship
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: applying new technologies in education is one approach to remedies of problems in medical education. Also, Harden principles (student- centered, problem based, integration, community- based, elective and systematic) is very effective in designing a successful course. This study is a survey to determine efficacy of a workshop in relation to applying of e-learning approach as well as the Harden principles. Method: This is a cross- sectional study including 30 intern's viewpoints of Qazvin medical school participated in a blended education workshop during 2008- 2009. Data were collected by individual interviews and analyzed by descriptive statistics. Performance of participants were evaluated during workshop process. Epidemiology of disease and internet search has been taught as a blended course based on lesson plan. Finally, participants compared the epidemiology of disease in Iran and other countries. Results: among totally participants, 80% were satisfied from performing workshop. Although capability of internet search was found in 73.3%, 93.3% had some problem for finding related articles. Selecting the appropriate keywords was the most common problem. Interns believed that presenting this method, reduce time of subjects finding and better understanding of epidemiology. They request for changes in other topics too. Conclusion: epidemiology can be taught through blended method. This method can enhance the level of educational objectives, motivation of learners, integration of issues and provide a more effective learning. In addition, innovative strategies for designing workshop as well as applying technology should be regarded.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله blended learning, internet, epidemiology, disease

نویسندگان مقاله عباس علامی | a allami
قزوین، بلوار شهید باهنر، دانشگاه علوم پزشکی، دفتر توسعه آموزش دانشکده پزشکی

نوید محمدی | n mohammadi
استادیار گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-36&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات