این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۴۲-۴۸
عنوان فارسی
بررسی میزان انطباق محتوای آموزشی با نیازهای آموزشی دانشجویان رشته های کاردانی دانشکده بهداشت رشت
چکیده فارسی مقاله
مقدمه : برنامه ریزان آموزشی طی سه دهه گذشته توجه خاصی به این پرسش داشته اند که چه مباحث وموضوعاتی در دروس مختلف باید تدریس شود و برای دانشجویان چه نوع مواد و وسایل آموزشی و توسط چه کسانی باید آماده شود. هدف فعالیت های آموزشی رشد آگاهی و توانای های بالقوه انسان است. آموزش وسیلهای برای شناسایی مشکلات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه و پی بردن به راه حل های مناسب برای آنهاست. این مطالعه با هدف بررسی میزان انطباق محتوای آموزشی در قالب چهار سوال پژوهش در رابطه با نیاز دانشجویان در رشته های موجود مقطع کاردانی دانشکده بهداشت رشت انجام شد. روش ها: در این پژوهش توصیفی-تحلیلی که در نیمسال دوم سال تحصیلی 87-86 انجام شد. جامعه آماری 270 نفر از کلیه دانشجویان در مقطع کاردانی رشتههای موجود دانشکده بهداشت رشت بود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای مشتمل بر 1- مشخصات دموگرافیک 2- سوالات مربوط به انطباق محتوای آموزشی با نیاز دانشجویان و بر اساس مقیاس 5 درجه ای لیکرت بود. پس از توزیع پرسشنامه ها تعداد 191 پرسشنامه تکمیل شده جمع آوری گردید. سپس جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری spss و آزمونهای ( ² χ ) خی دو و t-test استفاده شد. یافته ها : در زمینه سوال اول پژوهش که بررسی میزان پاسخگویی محتوای آموزشی با نیاز دانشجویان بود، 07/ 39 درصد میزان آن را در حد متوسط اعلام و 04/17 درصد خیلی کم و فقط 58/3 درصد انطباق محتوای آموزشی با نیاز دانشجویان را خیلی زیاد می دانستند. در زمینه سوال دوم پژوهش که بررسی انطباق محتوای آموزشی با فرایند رشد تفکر انتقادی دانشجویان است، 19/45 درصد میزان انطباق را متوسط و 5/6 درصد خیلی کم و 70/4 درصد خیلی زیاد اعلام نمودند. در سوال سوم نیز که تدوین محتوای آموزشی با توجه به نیاز برکسب توانمندی دانشجویان جهت ارائه خدمات در شرایط اقلیمی متفاوت است، 18/42 درصد گزینه متوسط و 32/6 درصد گزینه خیلی کم و 14/5 درصد گزینه خیلی زیاد و در نهایت سوال چهارم پژوهش عملکرد برنامهریزی آموزشی در دانشکده جهت آماده ساختن دانشجو برای خدمات موثر شغل آینده او 55/46 درصد گزینه متوسط و 6/7 درصد گزینه خیلی کم و 56/5 درصد خیلی زیاد را انتخاب نمودند. نتیجه گیری: براساس نتایج بدست آمده میزان انطباق محتوای آموزشی با نیاز دانشجویان درحد متوسط است. در مجموع نتایج بیانگر وجود نقایصی در ارائه و نحوه طراحی محتوای آموزشی دروس برحسب مناطق می باشد. با مشخص شدن نقاط ضعف در طراحی محتوای آموزشی میتوان برنامهریزی مطلوبتری جهت ارتقاء کیفی آموزشی دانشکده بهداشت رشت به عمل آورد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
محتوای آموزشی، نیازهای آموزشی، دانشکده بهداشت
عنوان انگلیسی
Study on Adaptation of Educational Contents and Educational Needs in Public Health School of Guilan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: In recent three decades, educational planners have paied attention about core curriculum, how and which educational materials should be prepared. The goal of education is to develop student's knowledge, competencies and so to recognize social, economical and cultural problems and solving them. Determination of adaptation rate of educational contents with student's educational needs in public health school of Guilan university of medical sciences. Methods:This analytical descriptive study was conducted on 270 students in public health faculty of Guilan University of medical sciences in 2008. Information about demographical characteristics of students and main questions about study was obtained by a questionnaire with 32 questions. The questionnaire was designed by lickert scale methods. Data were collected and analyzed by SPSS software. Results: The first question of questionnaire, meeting of educational contents to students need was evaluated very poor by 39.07% of students, average by 17.04% and satisfactory by 20%. about second question, effectiveness of educational contents in improving student thinking, 45.19% of students identified it as average, 6.5% very poor and 4.7% satisfactory. Third question of study, relationship between educational contents and geographical condition, 42.18% of students described it as average, 6.32% very poor and 5.14% satisfactory. About fourth question, effectiveness of educational contents in preparing students for effective services in his/her job in the future, 46.55% of students stated average, 7.6% very poor and 5.56% satisfactory. Conclusion: generally, meeting of educational contents and educational needs was at the intermediate level. These results show that educational contents need to be revised for increasing educational quality in faculty of public health.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
educational contents, educational needs, school of health
نویسندگان مقاله
مهرداد فرخی | m farrokhi
دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دانشکده بهداشت
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
سلمه تیموری | s teimouri
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
فردین مهرابیان | f mehrabian
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
داریوش نقی پور | d naghipour
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-41&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات