این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۵۴-۶۱
عنوان فارسی
پروفشنالیزم (حرفهای گری) پزشکی و آموزش آن به دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
لغت لاتین « Professio » به معنای «اعلان عمومی و تعهد دادن به جامعه» است و واژه پروفشنال به طور سنتی برای سه رشته «پزشکی»، «وکالت» و «علوم دینی» استفاده شده است. حرفه شریف پزشکی که دراصل نوعی «فراخوان» از طرف افرادی با صلاحیت و دانشمند بود که نیازهای بیماران را بر خواستههای خود ترجیح میدادند، به نظر میرسد که در حال تبدیل به یک تجارت «پول بده و سرویس بگیر» میباشد و این مساله نه تنها در جامعه ما، بلکه در بسیاری از جوامع پیشرفته و در حال پیشرفت به صورت کاهش اعتماد جامعه به پزشکان نمود پیدا میکند. انتظارات خانواده، کاهش اساتید فرزانه و الگو ( Role Model ) برای دانشجویان، پیشرفتهای تکنولوژیک، تخصصگرایی و فوق تخصصگرایی، و درگیر شدن در سیستم خدمات بهداشتی درمانی به صورت دست دوم و دست سوم [سیستم ارجاعی] به عنوان علل این مساله درنظر گرفته شده اند. در واقع جامعه پزشکی به آهستگی در حال نوعی «تجزیه شدن» است. از مدتها قبل در دانشکدههای پزشکی کشورهای غربی، به ضرورت آموختن و آموزش دادن اصول حرفهای گری به دانشجویان پزشکی تاکید شده و امروزه به ارتقای کیفیت و کمیت این آموزشها بسیار پرداخته میشود تا ذهنیت های درست، مهارتهای مناسب و شایسته و یک سیستم «ارزشی» در مجموعه آموزش های پزشکی ایجاد شود. بایستی دوره تحصیلات پزشکی به گونهای مورد بازبینی و مداقه قرار گیرد که موضوع مهم «آموزش حرفه ای گری پزشکی» در تمامی سطوح آموزش وارد گردد. در این نوشتار بر آنیم که ضمن معرفی مختصر مفهوم پروفشنالیزم یا حرفهایگری پزشکی و مبانی آن، اندکی درباره شیوههای یاددهی و یادگیری آن و موانع موجود تامل نمائیم.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Medical Professionalism and its Education to Medical Students
چکیده انگلیسی مقاله
The Latin word of » profession « means public declaration with the force of a promise for a general benefit, and » professionalism « traditionally has been applied for » clergy « , » law « and » medicine « . The noble profession of medicine, taken up as a "calling" by those who are expected to put the needs of the patient above their own, appears to have become a "fees-for-service" business model and trade, and this reflect itself at the societies as the reduction in thrust to the physicians. Parental expectations, lack of role models, technological advancements, specialization and sub-specialization, and second and third-party involvement in the healthcare delivery system [referral system] have been identified as reasons for these concerns. Indeed the medical society is being degraded gradually. From many years ago, many medical communities in western countries have emphasized the need for learning and teaching the professionalism in medical schools and enhancing its quality and quantity , in order to development of good attitudes, appropriate and competent skills, and establishment of a "value system" in medical education system that reflects the tenets of professionalism in medicine. The medical curriculum will need to be scrutinized so as to introduce the important subject of professionalism at all levels of training and education. In this article we are trying to define medical professionalism and its principles, and also briefly refer how to learn and teach medical professionalism to medical students and the barriers to that.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
شادمان نعمتی | sh nemati
رشت، خیابان 17 شهریور، بیمارستان امیرالمومنین، بخش گوش گلو بینی و جراحی سروگردن
عالیا صابری | a saberi
استادیار گروه نورولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
آبتین حیدرزاده | a heidarzadeh
دانشیار گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-43&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات