این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۱۹-۲۵
عنوان فارسی
بررسی ترکیب هیات علمی گروههای پزشکی اجتماعی دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی کشور
چکیده فارسی مقاله
مقدمه : آموزش نیروی انسانی کارآمد نیاز به دانش تخصصی و برنامهریزی مناسب دارد. در طول دهه گذشته نقش علوم اجتماعی و سایر رشتههای غیربیولوژیکی و غیرکلینیکی در آموزش پزشکی پررنگتر شده است. علیرغم توجهی که به شیوههای جدید آموزش پزشکی و آموزش مبتنی بر جامعه میشود، هنوز این نگرش بطور مطلوب در دانشگاهها ایجاد نشده است. تحقیق حاضر به بررسی وضعیت ترکیب هیات علمی گروههای پزشکی اجتماعی در سال 1382 با هدف به کارگیری دانش آموختگان رشته تخصصی پزشکی اجتماعی در گروههای یاد شده در دانشگاههای علوم پزشکی کشور پرداخته است. روشها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، جامعه پژوهش را کلیه گروه های پزشکی اجتماعی کشور تشکیل می دادند. نمونه گیری به روش سرشماری انجام شد. جهت دستیابی به اهداف پژوهش، چک لیستی حاوی اطلاعات مربوط به پرسنل گروه ها تنظیم و به کلیه دانشگاه علوم پزشکی کشور جهت تکمیل ارسال گردید. داده ها پس از گردآوری، با استفاده از نرم افزار SPSS و با بهره گرفتن از آمار توصیقی (فراوانی مطلق و نسبی) مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: در کل گروههای پزشکی اجتماعی کشور، تعداد 318 نفر فعالیت داشتند که از این تعداد 209 نفر (7/65 درصد) عضو هیات علمی، 92 نفر (9/28 درصد) عضو غیر هیات علمی و 17نفر (3/5 درصد) نامشخص بودند و تنها دانشگاه علوم پزشکی گیلان تعداد متخصص پزشکی اجتماعی آن در حد استاندارد بود. در 9 گروه پزشکی اجتماعی (32/24 درصد) متخصص اپیدمیولوژی و در 11گروه (7/29 درصد) متخصص آمار حیاتی در حد استاندارد وجود داشت. گروههای پزشکی اجتماعی کرمانشاه و شهید بهشتی در رشته علوم رفتاری/ جامعهشناسی عضو هیات علمی داشتند و بقیه گروهها فاقد این رشته بودند. در مجموع دانشگاهها 22 متخصص بالینی در گروههای پزشکی اجتماعی بیشتر از حد استاندارد مشغول به خدمت بودند. نتیجه گیری: بسیاری از گروههای پزشکی اجتماعی به جای جذب نیروهای هیات علمی مرتبط، براساس نیاز گروه و استاندارد تعیین شده، ردیفهای هیات علمی گروه را با تخصصهای بالینی، گروههای بهداشتی و رشتههایی که جزء ساختار این گروه نیستند، اختصاص دادهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Evaluation of Community Medicine Departments in Iran Medical Schools and Universities with respect to Faculty Members
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Training the efficient human resources needs different specialties such as economic, political, cultural, administrative and environmental sciences alongside proper educational planning. In the recent era, role of non-clinical and non-biomedical disciplines such as social sciences are more eventful. Traditional inpatient education can't fulfill recent medical students' needs and skills. This study was performed to determine the statue of Community Medicine Departments of all Medical schools and Universities in Iran with regard to their faculty members. This study has a focus on the status of Community Medicine Departments of all Medical Sciences schools and Universities of Iran with respect to their faculty members. Methods: In this descriptive cross- sectional study some aspects of educational and research processes in departments of Community Medicine in all Medical Universities affiliated to the MOH were analyzed, with a focus on their faculty members. The data was analyzed by SPSS soft ware. Results: There were 318 staffs in the Community Medicine Departments in all three classes of universities, 209 (65.7%) faculty and 92 (28.9%) non- faculty member and 17 (5.3%) were unkown. All these schools and universities except Guilan university of medical sciences had less Community Medicine Specialist than standard, epidmiology in 9 groups and Biostatistics in 11 groups had sufficient specialists respectively. Except for Beheshti and Kermanshah university of medical scineces, lack of sociologist and behavioural scientists as faculty member in community medicine department in all universities have been observed. At present, totally 22 clinical specialists serve as faculty member in all community medicine department in medical universities, this number is out of standard rate. Conclusion: most of medical universities in Iran serve irrelevant course in community medicine department without considering, group necessity, course relevancy, and determined standard.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سعادت ترابیان | s torabian
گروه پزشکی اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی همدان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)
عباس وثوق مقدم | a vosugh mogadam
متخصص پزشکی اجتماعی، کارشناس واحد سیاست گذاری و اصلاحات نظام سلامت
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)
سازمان های دیگر
: متخصص پزشکی اجتماعی
مجتبی صداقت سیاهکل | m sedaghat syahkal
متخصص پزشکی اجتماعی، استادیار گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-47&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات