این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۱-۶

عنوان فارسی بررسی مهارت‌های تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف اصلی برنامه‌های آموزشی دانشکده­‌های پرستاری تربیت افراد کار آزموده در مراقبت جامع از مدد جو می‌باشد. ارزشیابی مهارت تفکر انتقادی می‌تواند به عنوان پایه و اساسی جهت بررسی این برنامه‌ها مورد استفاده قرار گیرد. در همین راستا این پژوهش با هدف تعیین مهارت‌های تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاری یاسوج انجام پذیرفت. روش ­ها : در این مطالعه توصیفی- مقطعی، جامعه پژوهش، کلیه دانشجویان کارشناسی پرستاری مشغول به تحصیل در دانشکده پرستاری و مامایی یاسوج در سال 1384 بودند. نمونه گیری با روش غیراحتمالی و از نوع آسان بر روی 72 نفر انجام گرفت. ابزار گردآوری داده‌ها آزمون مهارت‌های تفکر انتقادی کالیفرنیا ( فرم ب) بود. در بخش اول اطلاعات دموگرافیک مورد سوال قرار گرفت و بخش دوم شامل 5 حوزه مهارت‌های شناختی تفکر انتقادی بود . اعتماد و اعتبار آزمون مذکوردر مطالعه ‌ خلیلی (1382) تعیین و تائید شده‌است. داده‌های جمع آوری شده با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار)، آزمون t ، آزمون کروسکال والیس و رگرسیون در برنامه نرم افزاری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ ها: یافته­های پژوهش نشان داد که میانگین نمره مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان14/3 13/10بوده و توانائی استدلال استقرائی و تجزیه تحلیل دانشجویان بیشتر از سایر حیطه ها بوده است. آزمون رگرسیون خطی نشان داد که بین معدل ونمرات آزمون مهارت­های تفکر انتقادی رابطه معکوس ( 246/0- = ) و بین سن و نمرات آزمون مهارت­های تفکر انتقادی رابطه مثبت (32/0= ) وجود دارد. همچنین تفاوت معنی داری در نمره تفکر انتقادی دانشجویان پسرنسبت به دانشجویان دختر مشاهده نشد. نتیجه­ گیری: مهارت­های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری یاسوج کمتر از یک سوم نمره کل آزمون بوده است و بین معدل ونمرات آزمون مهارت­های تفکر انتقادی رابطه معکوس وجود دارد و با افزایش سن، این مهارت افزایش می یابد. همچنین تفاوت معنی­داری در نمره تفکر انتقادی دانشجویان پسرنسبت به دانشجویان دختر مشاهده نشد. لذا باتوجه به نتایج حاصل از این پژوهش، پژوهشگران پیشنهاد می­کنند روش­های موثر در ایجاد تفکر انتقادی به نحو مقتضی در آموزش دانشجویان در نظر گرفته شود و فرآیند آموزش بر این اساس ارائه گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانشجو، پرستاری، تفکر انتقادی

عنوان انگلیسی The Critical Thinking Skills Levels of Students Enrolled in a Four Years Bachelor Program at Nursing College in Yasouj
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The essential goal of nursing education programs is preparing of the skilled nurses to provide comprehensive care . The investigation of critical thinking skills can be used as a basic critera for evaluating of these programs. The goal of the study was to determine levels of critical thinking skills of students enrolled in a 4 years program at nursing college in Yasouj. Methods: We used a descriptive and cross- sectional method for this study. A simple and non probability sample of 72 students from all 4 years of the under graduate program completed a background/demographic questionnaire and the California Critical Thinking Skills Test (form B) in 2005. The CCTST (form B) produces five cognitive subscales scores, which are: analysis, evaluation, inference, deductive reasoning, and inductive reasoning. The reliability and validity of the test were established in the several previous studies. The data were analyzed by SPSS. Both descriptive statistics and inferential statistical tests were used. Descriptive statistics include the calculations of means, standard deviations, modes, minimum and maximum scores. We used the inferential statistical tests include kruskal-wallis, t-test and regression analysis. Results : The mean score achieved by all participants for The CCTST was 29.82% ± 9.2. The participants scores were the highest in the inductive reasoning and the analysis subscales. Linear regression analysis revealed an inverse relationship between the average of scores of passed units and total test scores of each student ( = -.246). Also this analysis showed a positive relationship between age and total test scores( = .32). There was no statistically significant difference level of critical thinking skills between males and females. Conclusion: Our findings indicate an inadequate level of critical thinking skills among students examined in the present study. This study showed that there was no significant difference in the critical thinking scores of the students between males and females. In this study, it was characterized that age had a significant effect on scores of the CCTST as with increasing of age scores of the CCTST. With considering the result of this study, researchers emphasis on developing techniques and designing learning experiences. The development of students' critical-thinking abilities in the clinical field are essential in nursing educational programs.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهره کریمی | z karimi
دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، دانشکده پیراپزشکی،گروه اتاق عمل
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی یاسوج (Yasouj university of medical sciences)

زهرا ملازم | z molazem
کارشناس ارشد پرستاری ، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، دانشکده پرستاری و مامائی حضرت زینب س ، گروه پرستاری
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی یاسوج (Yasouj university of medical sciences)

جان محمد ملک زاده | j m malekzadeh
دکترای تغذیه، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، دانشکده بهداشت، گروه تغذیه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی یاسوج (Yasouj university of medical sciences)

حسین خلیلی | h khalili
کارشناس ارشد پرستاری، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، دانشکده پرستاری و مامائی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی یاسوج (Yasouj university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-52&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات