این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۷-۱۳

عنوان فارسی بررسی نحوه اجرای طرح ارزشیابی درونی در گروه‌های آموزشی تخصصی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در سال تحصیلی۸۶ -۱۳۸۵
چکیده فارسی مقاله مقدمه: ارتقای کیفی دانشگاه که نهادی تولید کننده، انتقال دهنده و تأمین‌کننده نیروی انسانی متخصص در جامعه است، از وظایف اصلی مراکز مطالعات است و اجرای طرح ارزشیابی درونی، مسئولین و دست اندرکاران سیستم آموزشی را از مناسب بودن اهداف، خط مشی‌ها و عملکردهای اجرایی خود آگاه می‌سازد. پژوهش حاضر نیز با هدف بررسی نحوه اجرای طرح ارزشیابی درونی در گروه­های آموزش تخصصی دانشگاه علوم پزشکی قزوین انجام گرفت. روش­ ها: جهت انجام این مطالعه توصیفی- مقطعی، ابتدا چک لیستی شامل 44 سؤال که نحوه‌ی صحیح اجرای طرح را در گروه‌های آموزشی می‌سنجید، طراحی گردید و بین اعضای هیأت علمی دو گروه آموزشی تربیت کننده دستیار این دانشگاه که طرح را به اجرا درآورده بودند، توزیع گردید و سپس اطلاعات به دست آمده جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل شد. یافته ­ها: 70درصد آزمودنی‌ها نسبت به طرح ارزشیابی درونی آگاهی و نگرش مناسبی داشته اند. 65 درصد آن‌ها، هدایت طرح را در گروه آموزشی خود مناسب ذکر کرده اند. 45 درصد آزمودنی‌ها وضعیت آموزش را مطلوب ذکر نموده‌اند. 75 درصد آزمودنی‌ها، گروه آموزشی را از نظر وجود کارشناس با تجربه آموزش نامطلوب اعلام کردند. بیشتر از 60 درصد آزمودنی‌ها مشارکت گروه‌های ذینفع (هیأت علمی، مدیر گروه، دانشجو و کارکنان آموزش) را در اجرای طرح نامطلوب ذکر کردند و در همین رابطه کمتر از 40 درصد آزمودنی­ها در تدوین اهداف آموزشی مشارکت داشتند. بیش از 55 درصد آزمودنی‌ها تعیین حوزه‌های ارزشیابی را جهت بررسی وضعیت گروه آموزشی خود و تبیین وضعیت مطلوب را مناسب ذکر کرده اند. بیش از 70 درصد آزمودنی‌ها ارتباط خود را با مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی ( EDC ) نامطلوب ذکر کرده و 75 درصد آزمودنی‌ها ارتباط با دانش‌ آموختگان را نامطلوب عنوان نموده اند. نتیجه­ گیری: این بررسی مشکلات عمده‌ای را در روند اجرای طرح ارزشیابی درونی در گروه‌های آموزشی تربیت کننده دستیار این دانشگاه مشخص نمود که عبارتند از: ضعف مشارکت گروه‌های ذینفع دراجرای طرح ارزشیابی درونی از جمله تدوین و بازنگری اهداف آموزشی، عدم وجود کارشناس آموزش دیده در گروه‌های آموزشی، عدم کفایت آموزش‌های مرکز در آشنایی گروه‌های آموزشی با طرح ارزشیابی درونی و ضعف برقراری ارتباط گروه‌های آموزشی با مرکز EDC ، عدم ارتباط با دانش‌آموختگان و نداشتن برنامه‌ای مشخص جهت ارتباط با آن‌ها درگروه‌های آموزشی. به این ترتیب با در نظر گرفتن این کاستی‌ها و رفع آن‌ها می‌توان گام مؤثری در اجرای بهینه این طرح کارآمد در سایر گروه‌های آموزشی تربیت کننده دستیار دانشگاه برداشت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزشیابی درونی، گروه آموزشی، اعضای هیئت علمی، کیفیت

عنوان انگلیسی Study of Internal Evalution Plan in Specialized Educational Groups of Qazvin University of Medical Sciences in 1385-1386
چکیده انگلیسی مقاله  Introduction : we considered the quality improvement of university as an institue that train, transfer and approve the espisialized manpower. Internal evaluation planning was done in order to appropirate objects, opreational policies. This study was aimed to assess the internal evaluation specialized educational groups in Qazvin university of medical sciences . Methods: We desiged a check list with 44 questions to determine quality internal evaluation, and used descriptive-cross sectional study for data collection and analysis. We distributed these among the faculty members, finally we analyzed the date that gathered from 20 faculty members. Results: 70% of participants had appropirate knowledge and attitude, 65% of them anounced to appropirate lead the plan, 45% of them approved condition of education, 75% of them anonnced unappropirate for having educational expert in groups. more than 60% of them anounced that the compartment of the faculty members, students, employees, team manager)were unsuitable, In this field less than 40% of them attended, comply in educational objects, more than 55% of them anounced satisfactory in determine of evaluation fields and acceptable status of the fields. More than 70% of them anounced unsuitable community with educational development. 75% of them anounced unsatisfactory for communicating with graduats. Conclusion: According to findings of this research, General difficulities were performing internal evaluation consisist of: 1) There were not sufficient participation of stakeholders such as determining and rivising objectives and idexeses of evaluation areas. 2) There was not education expert in groups. 3) There was not suitable communication within groups, EDC and them with their graduates. Therefore , we can solve the problems and perform this study in other educational groups that have residency programs for improving the quality of educational programs.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهرا قاسمی | z ghasemi
مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)

مهدی ابتهاج | m ebtehaj
متخصص بیهوشی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی قزوین، دانشکده پزشکی شهید بابایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)

مرتضی حبیبی | m habibi
فوق تخصص نوزادان، استادیار دانشگاه علوم پزشکی قزوین، دانشکده پزشکی شهید بابایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-53&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات