این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۱۴-۲۰

عنوان فارسی دیدگاه دانشجویان پرستاری درمورد نقش پرستاران درآموزش بالینی آن‌ها از طریق یادگیری اجتماعی
چکیده فارسی مقاله مقدمه : آموزش بالینی فرایند پیچیده ای است که هدف آن تغییر رفتار قابل سنجش دردانشجویان پرستاری برای انجام مهارت­های بالینی است و منوط به ایجاد شرایط خاص و مناسب جهت یادگیری است. بیش از 50 درصد از زمان آموزش دانشجویان پرستاری بر بالین سپری می­شود واین محیط نقش بسیار مهمی در شکل­گیری و یادگیری ارزش­ها، هنجار ها و نگرش­های حرفه ای ایشان دارد. برخی از صاحب نظران، تدریس بالینی را جزء مهم­ترین مولفه­های آموزش پرستاری می دانند. عوامل مهمی درآموزش بالینی مطرح می‎شود که آن را مشکل و متمایز از تدریس نظری می‎سازد . از جمله این عوامل می­توان به نقش پرستاران بالینی در بیمارستان­های آموزشی اشاره نمود. طبق اصول یادگیری اجتماعی«بندورا» که به امر یادگیری از طریق مشاهده و گرفتن الگو تأکید دارد، پرستاران بالینی سبب یادگیری و توسعه مهارت­های بالینی دانشجویان پرستاری شده و دانشجویان پرستاری همواره پرستاران بالینی را به عنوان الگو مشاهده می­کنند و از این طریق نقش حرفه­ای خود را می­آموزند. این نوع یادگیری فقط درحیطه مهارت­های بالینی نبوده بلکه در حیطه های اخلاق حرفه ای، تعاملات پرستاران جهت انجام کارهای تیمی، ارزش­گذاری نیز اتفاق می­افتد با توجه به مطالب فوق پ‍‍ژوهشگران برآن شدند تا به تعیین نقش پرستاران بالینی درآموزش بالینی دانشجویان پرستاری با استفاده از یادگیری اجتماعی از نظر دانشجویان پرستاری بپردازند. روش­ ها: این مطالعه توصیفی بر روی کلیه دانشجویان سال دوم، سوم و چهارم کارشناسی رشته پرستاری که در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حال کارآموزی بودند، انجام گرفت. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای مشتمل بر 2 بخش: اطلاعات دموگرافیک و سنجش نقش پرستاران در آموزش بالینی آن­ها بود که بخش دوم نیز به 4 بعد: ارزش­گذاری به دانشجو، تشویق کار تیمی، ایجاد اخلاق حرفه ای و پرستار به عنوان منبع یادگیری پرداخته است. تجزیه و تحلیل آماری داده ها با استفاده از روش­های آماری توصیفی با نرم افزار SPSS.ver.13 انجام شد. یافته­ ها: یافته­ها نشان داد که اکثریت دانشجویان پرستاری با نقش پرستاران بالینی در ارزش­گذاری به دانشجو (2/65 درصد)، تشویق به کار تیمی(7/61 درصد)، ایجاد اخلاق حرفه ای(8/47 درصد) و پرستار به عنوان منبع یادگیری (54 درصد) موافق بودند. نتیجه گیری: پرستاران در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری در چهار بعد: ارزش گذاری به دانشجو، تشویق به کار تیمی، ایجاد اخلاق حرفه ای و پرستار به عنوان منبع یادگیری دارای نقش موثری می باشند و با تقویت بنیه علمی، عملی واخلاقی پرستاران بالینی می­توان به برنامه ریزی آموزش بالینی دانشجویان پرستاری کمک نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش بالینی، دانشجویان پرستاری، یادگیری اجتماعی، پرستاران

عنوان انگلیسی Nursing Students’ Clinical Education and Social Learning
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Clinical education is a complicated process and its aim is to make measurable behavioral changes in nursing students' clinical skills. It depends on suitable learning environment. Clinical educations take more than 50% of nursing curriculum and perform in clinical settings. It plays major role in nursing students' values, habits and occupational concepts. Some of the experts consider the clinical teaching as one of the most important aspects of nursing education. There are important factors in clinical education which make it more difficult and different from theoretical teaching. One of the major factors in clinical education is the role of nursing staff in teaching hospitals. According to Bandore's social learning principles, which emphasize on observation and role modeling, clinical nursing staff, are agents for learning the clinical skills. Nursing students always observe clinical nursing staff as role model and learn their occupational role from them. This kind of learning, not only affect clinical skills, but also influence on the occupational ethics, nurses' interaction in team work and valuing. Methods: This study was a descriptive survey. Its aim was to identify the role of nursing clinical staff in nursing student's clinical learning, with using social learning. Sampling method was census and 150 students of third and fourth year nursing students of Shahid Beheshti school of Nursing and Midwifery participated. Data collection instrument was consisted of demographic questionnaire and questions about role of clinical nursing staff in clinical education of nursing students. This research includes 4 aspects valuing the students, encouraging the team work, establishing occupational ethics and staff nurses as source of learning. The questionnaires completed by nursing students. This research takes place in the teaching hospitals of Guilan University of medical sciences, where nursing students spent their clinical training in them. Results: Findings indicated that majority of nursing students were agree with the role of nursing staff roles in valuing student (65.2 %), encouraging team work (61.7 %) establishing occupational ethics (47.8 %) and being source of learning (54 %). Conclusion: Nursing staffs play an important role in clinical education of nursing students, particularly in 4 aspects of, valuing the students, encouraging team work, induction of occupational ethics and source of learning. The clinical learning of nursing students will be improved by educating of staff nurses in subjects of knowledge, skills and ethics.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Clinical education, Nursing students, Social learning.

نویسندگان مقاله مینو میترا چهرزاد | m m chehrzad
عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

شادمان رضاماسوله | sh reza masouleh
عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-54&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات