این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۲۹-۳۴
عنوان فارسی
نگرش دانشجویان پرستاری نسبت به عوامل مؤثر بر یادگیری بالینی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: یادگیری بالینی یکی از مهمترین بخشهای فرآیند آموزش پرستاری است. زیرا بخش اعظم یادگیری های حرفه ای در بالین تکمیل میگردد. بیش از 50 درصد وقت دانشجویان پرستاری بر بالین سپری می شود که نقش بسیار مهمی در شکلگیری و یادگیری ارزش ها، هنجارها و نگرشهای حرفه ای ایشان دارد. با توجه به اهمیت یادگیری بالینی در آموزش و تأثیر چگونگی یادگیری دراین محیط بر نگرش دانشجویان پرستاری، این مطالعه به منظور تعیین نگرش دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاداسلامی واحد آستارا در مورد عوامل مؤثر بر یادگیری بالینی انجام شده است. روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی بر روی 85 نفر از دانشجویان پرستاری سال چهارم دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا به روش سرشماری انجام گرفت. جهت دستیابی به اهداف پژوهش پرسشنامهای محقق ساخته در 5 بخش، بخش اول مشخصات فردی و بخشهای بعدی به ترتیب نگرش دانشجویان نسبت به نقش مدرسین بالینی، کادر پرستاری، تجهیزات و امکانات، مقررات موجود در بخش و چگونگی اجرای آنها بر یادگیری بالینی تنظیم گردید. اعتماد علمی ابزار از طریق اعتبار محتوی و اعتمادعلمی از طریق محاسبه آلفای کرونباخ (81/0) تاییدگردید. دادهها پس از گردآوری، با استفاده از نرم افزار ver13 SPSS. و با بهرهگرفتن از آزمونهای آماری توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون کای دو و تست دقیق فیشر) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج حاصله از پژوهش نشان داد که 5/80 درصد واحدهای مورد پژوهش نسبت به عوامل موثر بریادگیری بالینی (نقش مدرس بالینی، کادر پرستاری، تجهیزات و قوانین و مقررات بخشها) نگرش مثبت داشتند و بین متغیرهای دموگرافیک معدل و سن به ترتیب با نگرش دانشجویان نسبت به نقش تجهیزات و امکانات موجود در بخش تفاوت معنیدار آماری مشهود بود. (02/0= p ، 04/0= p ) نتیجه گیری : باتوجه به اهمیت یادگیری بالینی به عنوان یک عامل کلیدی در ارتقاء کیفیت آموزش بالینی دانشجویان پرستاری، بر برنامهریزان و مسئولین آموزشی است که براساس نتایج تحقیق به این مهم اهتمام ورزند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
یادگیری بالینی، دانشجوی پرستاری، مدرس بالینی
عنوان انگلیسی
Attitude of Nursing Students about Affective Factors on Clinical Learning
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Clicnical learning is one the most importan sections of nursing education. The nursing student spent more than 50% of their times on patients. This clinical learning is very important for professional attitudes and member. Because of clinical learning is very important for the attitude of nursing students., this research performed on effective factors in clinical learning, nursing student of Azad Islamic University, Astara Branch. Methods: We used descriptive cross-sectional method on fourth year nursing students of Azad Islamic University, Astara Branch for this study.The data gathering tools included a questionnaire consisted of demografic characteristics, include 4 sections: students attitude about role of clinical faculty, nursing staff, facility and equipments, ward regulations and how performed in clinical learning. Its content validity has been approved and reliability had been performed by chronbakh alfa (0.81). We used SPSS software and descriptive (mean, and inferential) and Exact Fisher test) statistical methods for data collection and analysis. Results: 80.5% of cases had positive attitude about effective factors on clinical learning. There were meaningful statistical differences between age and mean, with students attitude about role of facility and equipments factors in ward respectively. (P< 0.02, P< 0.04) Conclusion: The clinical learning is a key factor on promoting the quality of clinical education of nursing students. Therefore, education planners and supervisors could use the result of this research for promoting the quality of clinical education of nursing students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Clinical learning, Nursing student, Clinical faculty
نویسندگان مقاله
هاجر محجوب | h mahjoob moadab
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی آستارا (Islamic azad university of astara)
فریبا عسگری | f asgari
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی آستارا (Islamic azad university of astara)
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-56&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات