این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران
، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۴۱۳-۴۳۹
عنوان فارسی
تحول میاننسلی در زندگی علمی استادان دانشگاه
چکیده فارسی مقاله
مدتهاست که زندگی دانشگاهی در ایران با مناقشه روبه رو شده و عملکرد آموزشی و پژوهشی دانشگاهیان درگیر تغییراتی مهم و بحثانگیز شده است. در این میان، برخی دعاوی بیانگر رنگباختن ارزشها، هنجارها و مسئولیتهای دانشگاهی و دیگر تغییرات شدهاند. این مسائل برای ایران، آن هم در دنیایی که زندگی بیشازپیش دانشبر شده است، اهمیتی حیاتی دارد و مطالعه آن ضروری است. هدف پژوهش حاضر، تحول زندگی علمی میان سه نسل از استادان دانشگاه است که با استفاده از روش کیفی و نظریه مبنایی صورت گرفته است. مشارکتکنندگان در چارچوب نمونه هدفمند از میان استادتمامهای سه دانشگاه جامع (دانشگاههای تهران، تربیتمدرس و شهیدبهشتی) انتخاب شدهاند. دادهها از طریق مصاحبههای اکتشافی عمیق و نیمهساختمند در حد اشباع نظری با کمک 52 نمونه فراهم شد و تحلیل آن با استفاده از نرمافزار اطلستی.آی صورت گرفت. براساس یافتهها، استادان در تعامل با شرایط علی، محیطی و زمینهای راهبردهای متفاوتی داشتهاند. نسل اول با دانشگاههای آموزشی و نخبهگرایانه خو گرفتهاند و آموزش نزد آنها بیش از پژوهش اهمیت دارد. همچنین ارتباط آنها با دانشجویانشان استادشاگردی است و اقامت تماموقت در پردیس عادتی علمی برای آنهاست. استادان نسل دوم با چرخش دانشگاه به سمت پژوهش، به ترکیبی از آموزش و پژوهش پرداختهاند و برخی از آنها بهسوی پروژههای کاربردی و طرحهای بزرگ سوق پیدا کردهاند، اما استادان نسل سوم بهنوعی مادیاتگرا شدهاند و چندپیشهگرایی آنها اقامت آنها را در پردیس کاهش داده است. این استادان بهدنبال تأسیس شرکتهای دانشبنیان و اجتماعیسازی کسبوکار دانشجویی هستند تا از علم تولید ثروت کنند. نتیجه این راهبردها بیانگر افول هنجارها تا اهمیت امور صنفی و منفعتطلبی از حرفه علمی است. با وجود تفاوتهای این سه نسل، نگرانیهای مشترکی در میان آنها وجود دارد. از جمله غلبه امر سیاسی بر امر دانشگاهی، سیطره کمیت و افت کیفیت، ضعف تعاملات اجتماعی، مقالهگرایی صوری، گسترش بیرویه و ناموزون آموزش عالی، ضعف همکاریهای علمی بینالمللی و ضعف سرمایههای اجتماعی.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Intergenerational change in the academic life of university professors
چکیده انگلیسی مقاله
For a long time, academic life in Iran has been subject to controversial changes. Some claims indicate a loss of values, norms and academic responsibilities. These issues are vital in a world where life has become more and more important, and studying is essential. The purpose of this article is to investigate the evolution of scientific life among three generations of university professors, which is based on qualitative method and theory. The participants were selected with a targeted sample among the professors of the three comprehensive universities in Tehran. Theoretical saturation of data was provided through semi-structured exploratory interviews with 52 samples and analyzed with Atlas-ti software. The findings showed that the professors had different strategies in dealing with the causal, environmental and background conditions; the first generation was adapted to the educational and elitist universities and had a mastery of their students. Full-time residence on campus is a habit for them. The second generation focuses on a combination of education and research and has gone into great applications and large projects. The third generation has been naturally materialized. Their craftiness reduces their stay in the campus, and they seek to establish knowledge companies to grow in wealth production. The result of these strategies is the decline of norms to the importance of the affair and the interest of the scientific profession.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهرا محمدی |
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیامنور
مقصود فراستخواه |
دانشیار گروه آموزش عالی مؤسسة پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی
نشانی اینترنتی
https://jisr.ut.ac.ir/article_68985_d13f544c0fdecf3da5d340a9325e685f.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1200/article-1200-1137693.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات