این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران
، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۵۵۳-۵۷۷
عنوان فارسی
چالشهای نظام آموزش عالی در موضوع قومیت و راهبردهای سیاستگذاری
چکیده فارسی مقاله
بررسی اسناد بالادستی نشاندهنده نبود سیاستهای روشن دربارۀ مسائل گروههای قومی در نظام آموزش عالی کشور است. بیتوجهی به هویتهای مختلف و تنوع قومیتی در محیطهای دانشگاهی، همچنین عدم شناسایی و معرفی فرهنگهای اقوام مختلف، تبعات و چالشهایی را در آموزش عالی بهدنبال دارد؛ از اینرو در این نوشتار، چالشهای نظام آموزش عالی در موضوع قومیت و راهبردهای سیاستگذاری قومی، در مطالعهای کیفی با روش دلفی کشف شد. بدینمنظور مصاحبۀ نیمهساختاریافته با پانزده عضو هیئتعلمی و کارشناسان فرهنگی دانشگاهها صورت گرفت. این افراد از اقوام مختلف، رشتهها و رتبههای متفاوت دانشگاهی و دارای آثار علمی-پژوهشی در بحث قومیت هستند. در این پژوهش، تجزیه و تحلیل دادههای کیفی به روش «تحلیل تماتیک» نشان میدهد چالشهای آموزش عالی در بحث قومیت در سه حوزۀ سیاسی، آموزشی و فرهنگی مطرح است. مهمترین چالشهای حوزۀ سیاسی عبارتاند از: پارادوکسیکال نشاندادن تقویت هویت قومی در برابر هویت ملی، احتمال قومیتگرایی در دانشگاهها، سلیقهمداری رؤسا و مدیران در موضوع قومیتها، سیاسیشدن موضوع قومیتها در دانشگاهها و مواجهۀ غیرعلمی با موضوع قومیت در دانشگاه. در حوزۀ قومیت و آموزش، دانشگاهها با چالشهایی نظیر رویارویی غیرعلمی با موضوع قومیت در دانشگاه، عدالت آموزشی، آموزش زبان مادری، ایجاد رشتۀ ادبیات قومی و بومیگزینی دانشجویان و استادان مواجه هستند. چالشهای حوزۀ قومیت و فرهنگ در آموزش عالی عبارتاند از: ضعف مدیریت فعالیتهای فرهنگی قومیتها، مسائل نشریات دانشجویی، جشنوارههای هنری و فرهنگی، انجمنهای ادبی و بهکارگیری نمادهای قومی.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش عالی، چندفرهنگی، دانشگاه، سیاست قومی، قومیت، هویت ملی،
عنوان انگلیسی
Higher Education Challenges about Ethnicity and Policy Making Strategies
چکیده انگلیسی مقاله
Due to the entrance of students and professors from different regions of the country, university environment as an environment with multiple educational and cultural functions, has various and different ethnicities and subcultures. These conditions can be used as a tool for development of country's development goals. The assessment of the upstream documents suggests a lack of clear policies on the issues of ethnic groups in the country's higher education system. Regarding this policy vacuum, this paper attempts to explore the necessary dimensions of ethnic policy in the country's higher education system and the requirements of ethnic policy in a qualitative study. The semi-structured interview was conducted with 15 faculty members and cultural authorities from different ethnic backgrounds and different academic disciplines with academic and research work in ethnicity. The analysis of qualitative data by "thematic analysis" shows that the challenges of higher education in ethnicity include: paradoxical showing of the strengthening of ethnic identity against national identity, the probability of ethnocentrism in universities, dominance of specific manners of the presidents and managers in the issue of ethnicity, the weakness in the management of cultural activities of ethnic groups, the politicization of the issue of ethnicity in universities, and the non-academic encounter with the issue of ethnicity at the university. From the viewpoint of the interviewees, ethnic policy in the universities should have cultural, social, political, educational and religious dimensions, and it is necessary to have strategic requirements in the field of ethnic policy in the universities, and some do's and don'ts should be codified.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
اسماعیل بلالی |
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه بوعلیسینای همدان
سیده فاطمه محبی |
دانشجوی دکتری جامعهشناسی، مسائل اجتماعی ایران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
نشانی اینترنتی
https://jisr.ut.ac.ir/article_68990_25d9c1e9ed242f32eef996590608a7fe.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1200/article-1200-1137698.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات