این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
Practice in Clinical Psychology
، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۹۷-۱۰۴
عنوان فارسی
اثر بخشی آموزش نوروفیدبک بر افزایش توجه مستمر در جانبازان مبتلا به اختلال PTSD
چکیده فارسی مقاله
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی آموزش نوروفیدبک بر بهبود توجه مستمر جانبازان مبتلا به PTSD بود. روش: طرح این تحقیق شبه آزمایشی و از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری عبارت بود از کلیه جانبازان مبتلا به اختلال PTSD بستری در مراکز اعصاب و روان و بیمارستانهای روانپزشکی.نمونهگیری به روش هدفمند از میان بیمارانی که در بهار، تابستان و پاییز سال 1393 در مراکز روانپزشکی صدر، دلارام و پارسا بستری بودند به تعداد 30 نفر با در نظر گرفتن ملاکهای ورود و خروج انتخاب شدند. سپس به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (n=15) و کنترل (n=15) گمارده شدند. به گروه آزمایش، آموزش نوروفیدبک با استفاده از پروتکل آلفا- تتا داده شد و گروه کنترل هیچ آموزش نوروفیدبکی دریافت ننمود. به منظور سنجش توجه مستمر از تکلیف کاری CPT استفاده شد. پس از سنجش توجه مستمر، داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیری بررسی شدند. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که گروه آموزش نوروفیدبک به طور معنی داری میزان پاسخ حذف (P=0.000, F=17.074)، خطای ارائه پاسخ (P=0.000, F=18.515) و سرعت واکنش(P=0.044, F=4.511) را در توجه مستمر کاهش داده است. بحث: با توجه به سوابق نظری و ارتباط امواج آلفا و تتا می توان با تکیه بر اصول زیربنایی درمان نوروفیدبک دلایل نتایج به دست آمده را پذیرفت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نوروفیدبک، توجه مستمر، اختلال استرس پس از سانحه
عنوان انگلیسی
The Effect of Neurofeedback Training on Increasing Sustained Attention in Veterans with Posttraumatic Stress Disorder
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: This study aimed to evaluate the effect of neurofeedback training on improving sustained attention of veterans with posttraumatic stress disorder (PTSD). Methods: The research design is quasi-experimental with pretest-posttest and control group. The study population consisted of the veterans with PTSD who were hospitalized in psychiatric wards. Purposeful sampling method was done to select 30 patients in psychiatric hospitals of Sadr, Delaram, and Parsa during spring, summer, and autumn of 2014 by considering their arrivals and departures. Then, they were randomly assigned into 2 experimental (n=15) and control group (n=15). The neurofeedback training by alpha-theta protocol was administered to the experimental group, but the control group did not receive any neurofeedback training. The sustained attention was measured by continuous performance test (CPT). After that, the data were analyzed by multivariate analysis of variance. Results: The results showed that neurofeedback training significantly increased the omission errors (P< 0.001, F=17.074), commission errors (P< 0.001, F=18.515), and reaction times (P=0.044, F=4.511) in sustained attention and reduced correct detection. Conclusion: According to the findings, the relation between alpha and theta waves, and based on underlying principles, neurofeedback treatment has achieved acceptable results.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ندا رستگار | neda rastegar
western-2nd floor-entrance 2-phase 2-block 2- apadana complex- tehran-iran
بهروز دولتشاهی | behrouz dolatshahi
department of clinical psychology, substance abuse and dependence research center, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
ابراهیم رضایی دوگاهه | ebrahim rezaee dogahe
department of clinical psychology, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
نشانی اینترنتی
http://jpcp.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-325-1&slc_lang=en&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
رویکرد عصب زیست شناختی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات