این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
Practice in Clinical Psychology
، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۱۱۳-۱۲۰
عنوان فارسی
آیا تمرین حافظۀ کاری، ظرفیت حافظۀ کاری و عملکرد کاراتهکاران مبتدی را افزایش میدهد؟
چکیده فارسی مقاله
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر تمرین حافظۀ کاری بر ظرفیت حافظۀ کاری و عملکرد کاراتهکاران مبتدی بود. روش تحقیق نیمه تجربی و طرح آن پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل است. از بین کاراتهکاران مبتدی استان البرز 24 نفر از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند و پیشآزمون ظرفیت حافظۀ کاری و عملکرد را انجام دادند. سپس شرکتکنندگان گروه آزمایش به مدت 25 جلسه تمرینهای حافظۀ کاری را انجام دادند و در پایان، هر دو گروه در پسآزمون ظرفیت حافظۀ کاری و عملکرد شرکت کردند. ابزار جمعآوری اطلاعات، آزمون حافظۀ کاری عددی و فضایی، آزمون عملکرد، و نرم افزار تمرین حافظۀ کاری بود. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس یک طرفه استفاده شد. نتایج نشان داد تمرینهای حافظۀ کاری سبب افزایش ظرفیت حافظۀ کاری و عملکرد کاراتهکاران گروه آزمایش شده است. بطورکلی استفاده از تمرینهای حافظۀ کاری به عنوان یک مکمل برای تمرینات بدنی در بهبود عملکرد کاراتهکاران مفید است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Effect of Working Memory Training on Working Memory Capacity and Performance of Novice Karateka
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: This study aimed to investigate the effect of working memory (WM) training on WM capacity and performance of novice karate practitioners (karateka). Methods: Research method is quasi-experimental with a pretest posttest control group design. A total of 24 karate practitioners were selected among Alborz (Alborz Province, iran) novice karateka by convenience sampling method and were randomly assigned into control and experimental groups. They were asked to complete WM capacity test and performance test. Then, the experimental group underwent a 25 session WM training course. Finally, both group completed the tests again. Instruments of gathering data included digit and spatial WM test, performance test, and WM training software. We used 1-way analysis of covariance (ANCOVA) for data analysis. Results: Our findings showed that WM training resulted in increase in WM capacity (F=61.87, P≤ 0.01) and performance (F=15.5, P≤0.01) of the intervention group. Conclusion: We suggest that coaches ask athletes to use WM training as a complement to physical exercises.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Working memory, Performance, Traning, Athletes
نویسندگان مقاله
بهنام ملکی | behnam maleki
department of physical education and sport sciences, science and research branch, islamic azad university, tehran, iran.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
محمد واعظ موسوی | mohammad vaez mousavi
department of physical education and sport sciences, faculty of social sciences, imam hossein university, tehran, iran.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه جامع امام حسین (Imam hosseyn university)
عبداله قاسمی | abdolah ghasemi
department of physical education and sport sciences, science and research branch, islamic azad university, tehran, iran.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
نشانی اینترنتی
http://jpcp.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-341-1&slc_lang=en&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
رویکرد شناختی رفتاری
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات