این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Practice in Clinical Psychology، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۳۳-۴۲

عنوان فارسی تاثیر افکار ناکارآمد فراشناختی برگرایش دانش آموزان به مصرف مواد مخدر و اثر میان سطحی پیوند با مدرسه (استفاده از رویکردچندسطحی)
چکیده فارسی مقاله هدف:هدف از پژوهش حاضربررسی باورهای مثبت و منفی درمورد نگرانی وگرایش دانش آموزان به مصرف مواد مخدر با لحاظ اثر میان سطحی پیوند بامدرسه بود. روش: در این بررسی چندسطحی،1000 نفر دانش آموز دوره دوم مقطع دبیرستان به روش نمونه گیری چندمرحله ای انتخاب شد و پرسشنامه های فراشناخت، پیوند بامدرسه و آمادگی به اعتیاد وید و بوچر را تکمیل نمودند. داده ها با استفاده از روش تحلیل میان سطحی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند. یافته ها: یافته ها نشان می دهد که باورهای مثبت و منفی فراشناختی برگرایش دانش آموزان به مصرف مواد مخدر اثر معناداری دارد و متغیر پیوند با مدرسه برگرایش دانش آموزان به مصرف مواد اثر مستقیم و معنادار و بر رابطه بین باورهای منفی و باورهای مثبت در مورد نگرانی و گرایش به سوء مصرف مواد تاثیر غیر مستقیم و معناداری دارد. نتیجه گیری: نتایج حاصل از این تحقیق نشان دهنده اهمیت کاربرد رویکرد چند سطحی در زمینه گرایش به سوء مصرف مواد و اعتیاد و استفاده از دوسطح خرد و کلان برای تبیین پدیده اعتیاد و گرایش به سوء مصرف مواد است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تحلیل چندسطحی، تحلیل میان سطحی، گرایش به سوء مصرف مواد

عنوان انگلیسی Metacognitive Beliefs and Students’ Tendency toward Drug Abbuse and Cross-level Effect of School-Bounding
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The present research aimed to examine positive and negative beliefs about worry and tendency of students to drug abuse in terms of cross-level effect of school-bounding. Methods: In this multi-level investigation, 1000 students of high schools were selected by means of multi-stage sampling technique. Then, they completed metacognitive questionnaire (MCQ), school-bounding and questionnaire of readiness for addiction scale (Wade & Butcher). The data were analyzed by cross-level analytical method. Results: Findings showed that positive and negative metacognitive beliefs significantly affect students’ tendency to drug abuse and the variable of school-bounding has direct and significant effect on students’ tendency to drug abuse while it has indirect and significant effect on relationship among negative and positive beliefs about worry and tendency to drug abuse. Conclusion: The results indicate the importance of taking multi-level approach toward tendency to drug abuse and addiction and using microlevel and macrolevel to define phenomenon of addiction and tendency to drug abuse.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سمیه پوراحسان | somayeh purehsan
department of educational evaluation and measurement, faculty of psychology and educattion, allameh tabataba’i university, tehran, iran.

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

محمدرضا فلسفی نژاد | mohammadreza falsafinejad
department of educational evaluation and measurement, faculty of psychology and educattion, allameh tabataba’i university, tehran, iran.

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

علی دلاور | ali delavar
department of educational evaluation and measurement, faculty of psychology and educattion, allameh tabataba’i university, tehran, iran.

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

نورعلی فرخی | noorali farokhi
department of educational evaluation and measurement, faculty of psychology and educattion, allameh tabataba’i university, tehran, iran.

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

احمد برجعلی | ahmad borjali
department of clinical psychology, faculty of psychology and education, allameh tabataba’i university, tehran, iran.

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://jpcp.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-220-1&slc_lang=en&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سوء مصرف و وابستگی به مواد
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات