این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
Practice in Clinical Psychology
، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۴۳-۵۰
عنوان فارسی
ویژگی های روانسنجی پرسشنامه مقیاس های رابطه (RSQ) در دانشجویان دختر ایرانی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: پژوهشگران در دهه های اخیر ابزارهای مختلفی برای ارزیابی و بررسی روابط بین فردی از دیدگاه دلبستگی طراحی کرده اند. هدفاین پژوهش بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه مقیاس های رابطه (RSQ) که یکی از این ابزارهاست، می باشد. روش: 368 نفر از دانشجویان دختر مقطع کارشناسی در سال تحصیلی 91-92 دانشگاه فردوسی مشهد با روش نمونه گیری سهمیه ای از میان همه دانشکده های این دانشگاه به عنوان نمونه انتخاب شدند و با پرسشنامه مقیاس های رابطه (RSQ) مورد آزمون قرار گرفتند. به منظور بررسی اعتبار این پرسشنامه از روش همسانی درونی و جهت ارزیابی روایی سازه آن از روش تحلیل عاملی اکتشافی استفاده گردید. یافته ها: تحلیل عاملی اکتشافی پرسشنامه مقیاس های رابطه (RSQ) دو الگوی متفاوت را نشان داد. الگوی سه عاملی کولینز و رید 16/40 درصد کل واریانس و الگوی دو عاملی سیمپسون تبیین کننده 36/35 درصد کل واریانس بود. ضریب آلفای کرونباخ نیز برای الگوی دو عاملی، 67/0 و برای الگوی سه عاملی 57/0 به دست آمد. نتایج:هر دو الگویی که مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند، اعتبار نسبتا متوسط نسخه ایرانی این پرسشنامه را نشان می دهند. علاوه بر این، الگوی سه عاملی روایی قابل قبول تری را ارائه می دهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پرسشنامه مقیاس های رابطه، سبک دلبستگی، ویژگی های روانسنجی
عنوان انگلیسی
Psychometric Properties of Relationship Scales Questionnaire in Iranian Female Students
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: In recent decades, researchers have designed various tools for assessment and study of the interpersonal relationships from an attachment perspective. The purpose of this study was to evaluate the psychometric properties of the relationship scales questionnaire (RSQ), which is one of these tools. Methods: A total of 368 female undergraduate students of Ferdowsi University of Mashhad (academic year 2012-13) were selected by quota sampling method from all colleges of the university and were tested by RSQ. Internal consistency method was used to check the reliability of the questionnaire and exploratory factor analysis to assess its construct validity by SPSS 19. Results: The exploratory factorial analysis of RSQ showed 2 different patterns. The Collins and Read 3-factor model showed 40.16% of the total variance, and Simpson 2-factor model determined 35.36% of the total variance. The Cronbach α coefficients were 0.67 for 2-factor model, and 0.57 for 3-factor model. Conclusion: Both analyzed models showed a relatively average validity for the Iranian version of this questionnaire. Moreover, the 3-factor model had a higher acceptable validity.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سمانه ایرانیان پهرآباد | samaneh iranian pehrabad
department of psychology, faculty of education and psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
علی مشهدی | ali mashhadi
department of psychology, faculty of education and psychology, ferdowsi university of mashhad, azadi sq., mashhad, iran.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
زهرا طبیبی | zahra tabibi
department of psychology, faculty of education and psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
مرتضی مدرس غروی | morteza modares gharavi
psychiatry and behavioral sciences research center, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jpcp.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-160-1&slc_lang=en&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانسنجی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات