این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Practice in Clinical Psychology، جلد ۳، شماره ۴، صفحات ۲۴۳-۲۵۰

عنوان فارسی رابطه سازگاری با دانشگاه و بخشودگی بین فردی با شادکامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان گیلان
چکیده فارسی مقاله پیش زمینه: شادکامی به عنوان یکی از مهمترین سازه های سلامت روان دانشجویان که تأثیر بسزایی در رشد شخصی و اجتماعی و تکوین شخصیت آنان ایفا می کند، همواره مورد توجه پژوهشگران حوزه های مختلف روانشناسی بوده است. هدف: لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه سازگاری با دانشگاه و بخشودگی بین فردی با شادکامی دانشجویان انجام گردید. روش: روش پژوهش، از نوع همبستگی و جامعه آماری آن، کلیه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان گیلان در سال تحصیلی93-92 به تعداد 1777 نفر بودند که نمونه ای به حجم 250 نفر(شامل 149 نفر زن و 101 نفر مرد) با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای برحسب جنسیت، انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس سازگاری با دانشگاه (SACQ)، مقیاس بخشودگی بین فردی ( IFI ) و فهرست شادکامی آکسفورد (OHI) استفاده شد. داده های حاصل به روش تحلیل رگرسیون چند متغیره با نرم افزار SPSS تجزیه وتحلیل شد. نتایج: نتایج نشان داد که بین مؤلفه های سازگاری با دانشگاه و مؤلفه های بخشودگی بین فردی با شادکامی رابطه مثبت و معناداری در سطح ( 01/0>p) وجود دارد و این متغیرها در ترکیب بایکدیگر توانستند 58درصد از واریانس شادکامی را تبیین نمایند. از بین متغیرهای پیش بین، مؤلفه ی سازگاری اجتماعی بیشترین نقش را در پیش بینی شادکامی دانشجویان داشت. نتیجه گیری: لذا با توجه به اینکه سازگاری با دانشگاه و بخشودگی بین فردی پیش بینی کننده های مناسبی برای شادکامی هستند، توجه به آنها در برنامه ریزی های ارتقاء بهداشت روانی دانشجویان پیشنهاد می گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سازگاری با دانشگاه، بخشودگی بین فردی، شادکامی.

عنوان انگلیسی Adaptation to College and Interpersonal Forgiveness and the Happiness among the University Students
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Happiness, as one of the most important aspects of students’ mental health has a significant influence on their social growth and personality development, and it has always been of interest to the researchers in different fields of psychology. Methods: In this study, the method of correlation was used and the population of study was all students of Farhangiyan University of Guilan during the academic year 2013-2014 which included 1777 students. Among this population, a sample of 250 students (including 149 women and 101 men) was selected and studied using stratified random sampling method. The student adaptation to college questionnaire (SACQ), interpersonal forgiveness scale (IFS) and Oxford happiness questionnaire (OHI) were used for data collection. The resulting data were analyzed by applying multivariate regression analysis method in SPSS vs. 19. Results: The results showed a significant and positive relationship between adaptation to college and interpersonal forgiveness with the happiness (at the level of P< 0.01) and it was concluded that these variables, in combination with each other, were able to account for 58% of the variance of happiness. Among the independent variables, the component of social adjustment had the greatest role in the prediction of happiness among the students. Conclusion: Since the variables of adaptation to college and interpersonal forgiveness are suitable predictors for happiness, consideration of these variables in the students’ mental health promotion programs is highly recommended.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Adaptation to college, Interpersonal forgiveness, Happiness

نویسندگان مقاله افسانه سید جودت | afsaneh seyed joodat
department of psychology, tonekabon branch, islamic azad university, tonekabon, iran.

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

محمدرضا زربخش | mohammadreza zarbakhsh
department of psychology, islamic azad university, tonekabon banch, tonekabon, iran.

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)


نشانی اینترنتی http://jpcp.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-287-1&slc_lang=en&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده رویکرد شناختی رفتاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات