این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
Practice in Clinical Psychology
، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۲۰۹-۲۱۷
عنوان فارسی
نقش میانجی طرحواره های ناسازگار اولیه در رابطه ی بین بدرفتاری های عاطفی دوران کودکی و آشفتگی های روانی بعدی در میان دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Mediating Role of Maladaptive Schemas between Childhood Emotional Maltreatment and Psychological Distress among College Students
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: This study aimed to investigate the mediating role of maladaptive schemas between childhood emotional maltreatment and psychological distress among college students. Methods: This was a descriptive-correlative and after the fact study. A total of 315 students were selected with multistage cluster sampling from students of Tehran universities. The participants completed the lifetime of experiences questionnaire (LEQ), Young’s schema questionnaire short form with 90-item (YSQ-SF-3), and the trauma symptom checklist-40 (TSC-40). Data were analyzed by path analysis using SPSS 16. Results: The results indicated that perception of childhood emotional maltreatment was associated with later psychological distress and mediated through schema of defectiveness/ shame, vulnerability to harm, self-sacrifice, and entitlement. Conclusion: In this study, our findings suggested that childhood emotional maltreatment is contributed to later psychological distress by developing cognitive vulnerability of children through maladaptive schemas. These schemas are rigid and extreme cognitive structures that negatively filter and bias cognitive and emotional information.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
شیرین فرازمند | shirin farazmand
department of clinical psychology, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
پروانه محمدخانی | parveneh mohammadkhani
department of clinical psychology, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
عباس پورشهباز | abbas pourshahbaz
department of clinical psychology, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
بهروز دولتشاهی | behrooz dolatshahi
department of clinical psychology, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
نشانی اینترنتی
http://jpcp.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-274-1&slc_lang=en&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
رویکرد شناختی رفتاری
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات