این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
Practice in Clinical Psychology
، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۲۴۷-۲۵۴
عنوان فارسی
شیوع قلدری در مدارس و رابطه آن با نشانگان روانشناختی دانش آموزان ۱۰-۱۴ ساله
چکیده فارسی مقاله
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Prevalence of Bullying and its Relationship with Trauma Symptoms in Young Iranian Students
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: Bullying and peer victimization in school are serious concerns for students, parents, psychologists, and school officials around the world. This descriptive study examined bullying/victimization among Iranian students and the relationship between bullying and trauma symptoms. Methods: This study was a cross-sectional research and descriptive correlative study. Descriptive statistics and Pearson correlation were used to analyze the data. The Revised Olweus Bully/Victim Questionnaire and Trauma Symptoms Checklist for Children (TSCC-A) were administered to 591(325males and 266 females) students aged 10 to 14 year. Results: The results revealed that 38.4 % of students reported bullying behavior. In addition, victims had the highest level of depression, anxiety, and anger compared to uninvolved students. Bullies were not related to trauma symptoms. Conclusion: Conclusions include detailed recommendations for further empirical studies.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Bully, Victim, Trauma symptoms, Prevalence
نویسندگان مقاله
سمیرا لطفی | samira lotfi
department of clinical psychology, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
دانشگاه علو بهزیستی و توان بخشی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
بهروز دولتشاهی | behrooz dolatshahi
پروانه محمدخانی | parvaneh mohammadkhani
marilyn campbell | marilyn campbell
ابراهیم رضایی دوگاهه | ebrahim rezaei dogaheh
department of clinical psychology, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
نشانی اینترنتی
http://jpcp.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-224-1&slc_lang=en&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانسنجی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات