این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
مقایسهی تأثیر روش تدریس یادگیری مبتنی بر حل مسئله و نقشه مفهومی بر گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: دانشجویان در کسب مهارت و گرایش به تفکر انتقادی مشکل دارند. با توجه به این که یادگیری بر اساس روشهای تدریس جدید باعث افزایش یادگیری مداوم و کارآمد پرستاران میشود پژوهش حاضرتأثیر دو روش تدریس آموزش مبتنی بر حل مسأله و نقشه مفهومی بر گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری را مقایسه نمود. روشها: این پژوهش مداخلهای دو گروهی با پیش آزمون و پس آزمون بر روی 32 دانشجوی کارشناسی پرستاری انجام شد. ابتدا پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی CTDIتوسط تمام دانشجویان تکمیل گردید و میزان گرایش به تفکر انتقادی ثبت شد. افراد به صورت تصادفی ساده به دو گروه 16 نفره تقسیم شده و برای هر گروه به طور جداگانه روش تدریس یادگیری مبتنی بر حل مسأله و نقشه مفهومی اجراء گردید. در پایان ترم مجدداً امتیاز گرایش به تفکر انتقادی ثبت و با قبل مقایسه گردید. از نرمافزار اسپیاساس و آزمونهای آماری تیمستقل و زوجی برای تحلیل استفاده شد. نتایج: بعد از اجرای مداخله، نمره کل گرایش به تفکر انتقادی افزایش یافت ولی این افزایش در دو گروه با هم تفاوت آماری معنیداری داشت و در گروه آموزش به روش حل مسئله بیشتر بود.این تفاوت در زیر گروههایانتقادپذیری، اعتماد به نفس، جستجوگری و رشد یافتگی معنیدار بوده و امتیاز گروه آموزش به روش حل مسئله بیشتر بود ولی در زیر گروههای حقیقتجویی، قدرت تحلیل و قدرت سازماندهی دو گروه تفاوت آماری معنی داری نداشتند. نتیجهگیری: گرایش به تفکر انتقادی در اکثریت دانشجویان در ابتدای پژوهش مطلوب نبود؛ لزوم رشد تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری و تعدیل شرایط استرس زا در محیطهای آموزشی مشخص گردید.مربیان و اساتید باید از روشهایی بهره ببرند که مفاهیم را به شیوهای معنیدار یاد دهد و در موقعیت بالینی کاربردی باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Comparing the Effect of Problem Based Learning and Concept mapping On Critical Thinking disposition Of Nursing Student
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: universities students' critical thinking skills are faced with difficulties. With due attention to, new teaching methods can increased continuous and efficient learning in nursing, the aim of this research is Comparing the Effect of Problem Based Learning and Concept mapping On Critical Thinking disposition Of Nursing Student. Method: This interventional two groups with pre tast-post test was perfomed on 32 nursing student. In beginning critical thinking disposition was measured by CTDI. class was divided randomaized in two groups (16 student in each group). In each group, one of the teaching methods containing problem base learning (PBL) and concept mapping was execute. At least critical thinking disposition again was measured. The data were collected and analyzed by SPSS software. Results: In each groups total score of critical thinking disposition was increased after executeing of two teaching methods PBL and concept mapping , but difference in PBL group was significant. In critical thinking disposition submission such as Open mindedness, Self-Confidence, Inquisitiveness and Maturity this difference was significant but in other critical thinking disposition submission such as Truth seeking, Systemacity and Analyticity this difference wasn’t significant. Conclusion: this research results shows that critical thinking disposition score in all of nursing student was uncertain. We propose to developed critical thinking disposition in nursing student and to adjusted stressors in educational environment. With due attention to nursing student ruls in patient care, nursing teachers mast be able to new teaching methods can increased continuous and efficient learning in nursing syudent.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حمید مومنی | hamid momeni
khomein
دانشکده علوم پزشکی خمین
اشرف صالحی | ashraf salehi
khomein
دانشکده علوم پزشکی خمین
هاجر صادقی | hajar sadeghi
khomein
دانشکده علوم پزشکی خمین
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-917-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات