این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی رابطه کیفیت زندگی، سبک زندگی، عملکرد تحصیلی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه اصفهان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: با توجه به اهمیت پیشرفت تحصیلی دانشجویان و عوامل تاثیرگذار برآن و همچنین با در نظر گرفتن کاهش پیشرفت تحصیلی، میزان پیش­بینی پذیری هریک از متغییر های کیفیت زندگی، سبک زندگی، عملکرد تحصیلی را بر پیشرفت تحصیلی در این پژوهش بررسی می­گردد. روش: در یک مطالعه همبستگی، نمونه 150 نفری از دانشجویان دانشکده علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 1390-1391 که تعدادشان 657 نفر بود از طریق فرمول نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. پرسشنامه­ی سبک زندگی((BASIS-A)، عملکرد تحصیلی درتاج و پرسشنامه­ی کیفیت زندگی (فرم کوتاه پرسشنامه­ی کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی) روی نمونه­ی مورد نظر اجرا شد. اطلاعات خام به وسیله­ی SPSS16و با اجرای آزمون­های توصیفی (فراوانی، شاخص­های مرکزی، شاخص­های پراکندگی) واستنباطی از جمله همبستگی، رگرسیون چند متغیره و تحلیل مسیر صورت گرفت. یافته­ها: از بین مولفه­های سبک زندگی سه مولفه­ی محتاط بودن (836/0=B)، نیاز به تایید(966/0=B) و تعلق داشتن (55/0-=B) قدرت پیش­بینی، پیشرفت تحصیلی را دارند. بین کیفیت زندگی، سبک زندگی، عملکرد تحصیلی با پیشرفت تحصیلی رابطه وجود ندارد(,05/0 P< 156/0=F). نتیجه گیری: در بررسی سبک زندگی و عملکرد تحصیلی و پیشرفت تحصیلی در دانش­جویان می­توان اینگونه برداشت کرد که کیفیت زندگی و سبک زندگی دانشجویان و عملکرد تحصیلی ارتباطی با یکدیگر ندارند و در بین مولفه­های سبک زندگی تنها نیاز به تائید بودن و تعلق اجتماعی و محتاط بودن می­توانند کیفیت زندگی را تبیین کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کیفیت زندگی، سبک زندگی، عملکرد تحصیلی، پیشرفت تحصیلی

عنوان انگلیسی Relation among quality of life، life style، academic performance with academic achievement in medical student’s university of Esfahan
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهرا سعیدی | zahra saeidi


کیومرث فرح بخش | kiyoumars farah bakhsh



نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1265-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات