این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی پیش‌بینی ابعاد درگیری تحصیلی بر اساس مؤلفه های سرمایه روان شناختی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله اهداف:درگیری تحصیلی یک مفهوم جدید در حوزه روان­شناسی یادگیری است که کمتر در پژوهش­های دانشگاهی مورد توجه قرارگرفته است. لذا هدف پژوهش حاضر، پیش­بینی ابعاد درگیری تحصیلی بر اساس مؤلفه­های سرمایه روان­شناختی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان بود. روش­ها: روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان مشغول به تحصیل در سال 94-1393 بود. روش نمونه‌گیری به‌صورت طبقه­ای نسبی بود و 369 نفر بر اساس فرمول کوکران انتخاب گردید. به‌منظور جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه سرمایه روان­شناختی لوتانز و همکاران (2007) و درگیری تحصیلی پینترچ و دی گروت (1994) استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از شاخص­های آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و از آزمون­های آمار استنباطی (تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام‌به‌گام) استفاده گردید. یافته­ها: نتایج پژوهش نشان داد که خودکارآمدی، امیدواری و خوش­بینی توانایی پیش­بینی ابعاد درگیری شناختی دانشجویان را دارند(01/0=p) و 24 درصد از واریانس درگیری شناختی را تبیین می­کنند. همچنین این مؤلفه­ها 11 درصد از واریانس درگیری انگیزشی دانشجویان را پیش­بینی کردند(01/0=p)، ولی هیچ­کدام از مؤلفه­های سرمایه روان­شناختی توانایی پیش­بینی درگیری رفتاری دانشجویان را نداشتند. نتیجه­گیری: نتایج پژوهش حاکی از اهمیت نقش سرمایه روان­شناختی و مؤلفه­های خودکارآمدی، امیدواری و خوش­بینی در پیش­بینی درگیری تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی است. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده اجرای برنامه­هایی به­منظور افزایش سرمایه روان­شناختی دانشجویان می­تواند به بهبود و افزایش درگیری تحصیلی دانشجویان کمک نماید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سرمایه روان­شناختی، درگیری تحصیلی، دانشگاه علوم پزشکی.

عنوان انگلیسی Predictions dimensions of academic engagement based capital components psychological
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Academic Engagement is a new concept in the field of learning psychology in university research has not been studied less. The aim of this study is to predict the student's psychological dimensions of academic engagement based capital components Lorestan University of Medical Sciences. Methods: The present study was descriptive and correlational. The study population consisted of students studying in the2014-15. Sampling was stratified based on a sample of 369 individuals was selected. Luthans psychological capital questionnaire for data collection and colleagues (2007) and academic engagement Pyntrch and De Groot (1994) was used. To analyze the data descriptive statistics indices (mean and standard deviation) and inferential statistical tests (stepwise multiple regression analysis) were used. Results: The results showed that self-efficacy, hope and optimism have the ability to predict aspects of students' cognitive engagement(p=0/01) and 24% of the variance in cognitive engagement explain. It is also a component of 11% of the variance in students' motivation predicted engagement (p=0/01), but None of the components of psychological capital, students were not able to predict behavioral engagement Conclusion: The results indicate the importance of the role of psychological capital and efficacy components, hope and optimism in anticipation of Medical Sciences is student engagement. According to the results of the program are to enhance students' psychological capital can help to improve and increase student engagement.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی فرهادی | ali farhadi
department of social medicine, faculty of medicine, lorestan university of medical sciences, khorramabad, iran
گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی لرستان (Lorestan university of medical sciences)

کوروش ساکی | kourosh saki
department of psychiatry, medical school, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran
گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی لرستان (Lorestan university of medical sciences)

عزت اله قدم پور | ezatollah ghadam pour
department of psychology, faculty of human sciences, university of lorestan, iran
گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

زهرا خلیلی گشنیگانی | zahra khalili geshnigani
department of psychology, faculty of human sciences, university of lorestan, iran
گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه لرستان (Lorestan university)

پرستو چهری | parastoo chehri
department of psychology, faculty of human sciences, university of lorestan, iran
گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه لرستان (Lorestan university)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1237-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات