این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی رابطه ابعاد انگیزش با عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
چکیده فارسی مقاله چکیده: اهداف: در هر نظام آموزشی میزان پیشرفت تحصیلی دانشجویان یکی از شاخص های موفقیت در فعالیتهای علمی است. هدف این مطالعه بررسی رابطه انگیزش و ابعاد آن با عملکرد تحصیلی در دانشجویان بود. روش ها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی بود. جامعه پژوهش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بودند که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی، نمونه ای به حجم 291 نفر (دختر و پسر) انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده برای سنجش انگیزش، مقیاس انگیزش تحصیلی (AMS) والرند و همکاران (1992) بود. همچنین معدل کل آنان به عنوان شاخص عملکرد تحصیلی لحاظ شد. تجزیه و تحلیل داده ها بوسیله نرم افزار 16 spss و با استفاده از آزمون های همبستگی پیرسون، آزمون t برای گروه های مستقل، آنالیز واریانس و رگرسیون چندگانه در سطح معنی داری (05/0 α =) انجام شد. یافته ها: نتایج بدست آمده نشان داد که مولفه های انگیزش درونی و بیرونی با عملکرد تحصیلی رابطه معناداری ندارد. اما مولفه بی انگیزگی با عملکرد تحصیلی رابطه معنی داری دارد (0/006 =P ، 0/16 =r). میانگین نمره انگیزش درونی و بیرونی در دختران نسبت به پسران بیشتر بود اما میانگین نمره بی انگیزگی در دانشجویان پسر نسبت به دانشجویان دختر برتری داشته که این برتری فقط در بی انگیزگی معنا دار بوده است (0/001< P). همچنین از نظر آماری تفاوت معنی داری فقط در مورد بی انگیزگی در دانشجویان مورد مطالعه برحسب دانشکده مشاهده شد (0/003=P). میانگین انگیزش و مولفه های آن در دانشجویان سال اول نسبت به سایر دانشجویان بیشتر بود (0/007 =P، 0/002=P ). نتیجه گیری: شناسایی ابعاد و نقش عوامل انگیزشی در عملکرد تحصیلی دانشجویان به منظور انجام مداخلات آموزشی و برگزاری کارگاههای آموزشی، به ویژه برای دانشجویان شاغل به تحصیل در حوزه سلامت ضروری می باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Relationship between motivation and academic performance in students at Birjand University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Aim: In any educational system, academic achievement of students is one of the indicators of success in scientific activities. The aim of this study was to investigate the relationship between motivation and academic achievement of students. Methods: This cross-sectional study included all students at Birjand University of Medical Sciences of whom a sample of 291students (male and female) was selected by stratified random sampling method. The instrument used to measure motivation was Academic Motivation Scale (AMS) developed by Valrand et al (1992). Students’ final average grade point was considered as an indicator of academic performance. The data were analyzed in SPSS (version 16) using Pearson correlation test, t-test for independent groups, ANOVA and regression at the significant level α=0.05. Findings: The results showed that the intrinsic and extrinsic motivational factors did not have any significant correlation with academic performance. However, non-motivatedness had a significant relationship with academic performance (P=0.006, r=0.16). The mean score of intrinsic and extrinsic motivation was greater in girls than in boys, while the average score for non-motivatedness was higher in male students than female students (p< 0.001). There was also a statistically significant difference in the motivation of students only in terms of their faculty (P=0.003). Motivation and its components mean scores were higher in the freshmen than higher level students (p=0.002, p=0.007, respectively). Conclusion: It is essential, especially on the part of students in health-related disciplines, to identify the size and role of motivation in the academic performance of students in order to carry out educational programs and workshops.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عباس جوادی | abbas javadi
social determinants of health research center, university of medical sciences
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت

رضا فاریابی | reza faryabi
school of public health, jiroft university of medical sciences, jiroft, iran
دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، جیرفت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1243-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات