این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی رابطه بین ذهن آگاهی و تنظیم هیجان با تعلل ورزی تحصیلی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله اهداف: تعلل ورزی یکی از مولفه های روانشناختی تاثیرگذار در کاهش عملکرد تحصیلی دانشجویان است. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش ذهن آگاهی و تنظیم هیجان در تعلل ورزی دانشجویان بود. ابراز و روش ها: این پژوهش از نوع همبستگی است که برای اجرای آن تعداد 335 نفر از دانشجویان دانشگاه گیلان در سال تحصیلی 93- 1392 به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و پرسشنامه تعلل ورزی، فرم کوتاه پرسشنامه ذهن آگاهی و مقیاس تنظیم هیجانی پاسخ دادند و داده های جمع آوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین ذهن آگاهی و تنظیم هیجان با تعلل ورزی رابطه منفی و معنادار وجود دارد (01/0>P). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که ذهن آگاهی و تنظیم هیجان می توانند به طور معناداری 18 درصد تعلل ورزی در دانشجویان را به صورت منفی و معنادار پیش بینی نمایند. نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاضر نشانگر اهمیت ذهن آگاهی و تنظیم هیجان به عنوان مهارت های روانشناختی و هیجانی در تعلل ورزی دانشجویان است. بنابراین ارائه آموزش هایی مبتنی بر ارتقای ذهن آگاهی و تنظیم هیجان در محیط های آموزشی، منجر به کاهش تعلل ورزی در دانشجویان خواهد شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ذهن آگاهی، تنظیم هیجان، تعلل ورزی، عملکرد تحصیلی

عنوان انگلیسی Role of mindfulness and emotion regulation in Procrastination of Students
چکیده انگلیسی مقاله Aim: Procrastination is one of the psychological factors effective in reducing students' academic performance. The aim of current research is to investigate the role of mindfulness and emotion regulation in procrastination of students. Method: the research method is correlation that for implementing the number of 335 students from University of Guilan in 2012-13 academic years, were selected through random clustering sampling method and responded to procrastination questionnaire, short form of mindfulness inventory and emotion regulation scale and the gathered data were analyzed by Pearson correlation coefficient and regression analysis. Results: results showed that there exist a negative and significant relation between mindfulness and emotion regulation with procrastination (P>0/01). The results of regression analysis showed that mindfulness and emotion regulation could negatively and significantly predict 18 percent of procrastination in students. Conclusion: the results of current research implies the importance of mindfulness and emotion regulation as psychosocial and emotional skills in procrastination of students. Thus, providing trainings based on improving of mindfulness and emotion regulation in academic environment will lead to reduction of procrastination of students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رضا قاسمی جوبنه | reza ghsemi jobaneh


سید ولی اله موسوی | seyed valiallh mousavi


آذین ظنی پور | azin zani poor


مریم السادات حسینی صدیق | maryam alsadat hoseini seddigh



نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1222-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات