این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۶۳-۷۰
عنوان فارسی
مقایسه میزان رضایتمندی دانشجویان پرستاری از دو روش نمایش و شبیه سازی در آموزش ماسک گذاری دربرابر حملات شیمیایی
چکیده فارسی مقاله
اهدف: استفاده از شبیه سازی یکی از روشهای جدیدآموزش در علوم پزشکی است ولی تاکنون مطالعهای در مورد بکارگیری این روش و رضایتمندی فراگیران آن در آموزش ماسک گذاری در حملات شیمیایی در ایران و جهان گزارش نشده است. هدف این پژوهش، بررسی مقایسهای میزان رضایتمندی دانشجویان پرستاری از دو روش نمایش و شبیه سازی در آموزش ماسک گذاری در حملات شیمیایی میباشد. روشها: این مطالعه از نوع نیمه تجربی میباشد. نمونههای پژوهش 78 نفر از دانشجویان پرستاری بودند که به روش سرشماری انتخاب شدند. سپس با روش تصادفی ساده به دو گروه نمایش (کنترل) در کلاس درس و شبیهسازی (آزمون) تقسیم شدند. جهت گردآوری اطلاعات از ابزار پژوهشگر ساخته استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با نرمافزار نسخه SPSS v20 و با استفاده از آزمون آماری t-test و در سطح معناداری P کمتر از 0/05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: جهت تعیین وجود یا عدم وجود تفاوت معنی دارآماری بین میانگین نمرات رضایت دانشجویان از آزمون T مستقل استفاده گردید. میزان رضایت دانشجویان از دو روش آموزشی نمایش و شبیه سازی، با اختلاف آماری معنی داری همراه نبود. (0/58=P) نتیجه گیری: اگر چه نمرات رضایتمندی روش آموزش نمایش و روش شبیهسازی تفاوتی با هم نداشتند؛ ولی پژوهشگر، استفاده از روش شبیهسازی در آموزش پرستاران نظامی در امر ماسک گذاری را پیشنهاد میکند و معتقد است که به کارگیری این گونه روشها منجر به ارتقای کیفیت آموزش پرستاران نظامی و بحران میگردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Comparison of nursing students’ Satisfaction about two methods of demonstration and simulation for training of mask making against chemical attacks
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: The use of simulation is one of the new methods of teaching medicine. However, no study has been reported so far about the usage of this method and even the amount of satisfaction among learners in Iran and the world. The aim of this study was a comparison of satisfaction about two methods including demonstration and simulation among nursing students for the training of mask making against chemical attacks in Iran. Methods: In this semi-experimental study, 78 nursing students were selected randomly and divided into two groups of simulation and demonstration training. Data collection was conducted by a researcher-made questionnaire. Data was analyzed using descriptive ad interpretive statistical methods and SPSS version 20. Results: T-test was used to determine the presence or absence of significant statistical difference among the average scores of students’ satisfaction. There was no significant difference between the satisfactions of students and average scores of two methods. )P=0/58( Conclusion: there was no significant difference between the satisfaction for two methods of demonstration and simulation but researchers suggest that simulation method can be used for mask making training against chemical attacks as they believe that this method is the best way to promote military nurses ’education and control disaster situations.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
منیره عبادی | monireh ebadi
department of military nursing, faculty of nursing, aja university of medical sciences, tehran, iran
گروه پرستاری نظامی، دانشکده ی پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ارتش (Artesh university of medical sciences)
سیمین تاج شریفی فر | simin taj sharifi far
, iran. tehran, aja university of medical science, faculty of nursing,community health department;ph.d. student in disaster health and emergency, shahid beheshty university of medical science. tel 98-2177500404, fax 98-2177601533
گروه بهداشت، دانشکده ی پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ارتش (Artesh university of medical sciences)
فایضه بنی یعقوبی | faeze baniya ghoubi
department of military nursing, faculty of nursing, aja university of medical sciences, tehran, iran
گروه پرستاری نظامی، دانشکده ی پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ارتش (Artesh university of medical sciences)
امیر حسین پیشگویی | amir hossein pishgoie
department of medical-surgical, faculty of nursing, aja university of medical sciences, tehran, iran
گروه پرستاری داخلی- جراحی، دانشکده ی پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ارتش (Artesh university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1146-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات