این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۷۱-۷۸

عنوان فارسی پیش بینی خودکارآمدی تحصیلی از طریق سلامت اجتماعی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی
چکیده فارسی مقاله اهداف: با توجه به اهمیت خودکارآمدی تحصیلی و سلامت دانشجویان در نظام تعلیم و تربیت، این پژوهش، با هدف پیش‌بینی خودکارآمدی تحصیلی از طریق سلامت اجتماعی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گناباد در سال 1394 انجام شد. مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی- مقطعی بود. جامعه مورد پژوهش تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی گناباد بود که تعداد آنها برابر با 1056 نفر بود. تعداد افراد نمونه با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبتی و از طریق جدول گرجسی و مورگان، 285 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل؛ پرسش‌نامه سلامت اجتماعی کییز(keyes) (2004) و پرسش‌نامه خودکارآمدی تحصیلی سالمون و همکاران(solomon) (1984) بوده است. جهت تحلیل داده‌ها از آزمون‌های آماری تی مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. یافته‌ها: بین خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری مشاهده نشد. بین مولفه‌های سلامت اجتماعی با خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رابطه مثبت و معناداری مشاهده شد (0/01p
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سلامت اجتماعی، خودکارآمدی تحصیلی، دانشجویان

عنوان انگلیسی The Predict of academic self-efficacy through social Well-Being of Students at University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Considering the importance of academic self-efficacy and health status of students in the educational system, the aim of this study was a prediction of the academic self-efficacy among students in Gonabad Medical University based on their Social Health status. Methods: This study was a cross-sectional study in 2015. The study population consisted of all BS students (N=1056) at Gonabad Medical University. The stratified random sampling method was used and the sample size (n=285) was determined using Garcia and Morgan Table. Data collection tools included Keyes’ Social Health Questionnaire (2004) and Self-efficacy Questionnaire developed by Solomon in 1984. Independent t-test, Pearson correlation and regression tests were used to analysis the data. Results: There was no significant difference between male and female students’ self-efficacy while there was a significant positive correlation between components of social health and academic self-efficacy (P< 0.01). The findings also revealed 23.6% of students’ academic self-efficacy variance can be explained by Social flourishing, social cohesion, social solidarity and social acceptance (f= 17.255 P< 0.05). Conclusion: The findings showed that some social health components (namely social flourishing, social cohesion, social solidarity and social acceptance) are predictive of students’ self-efficacy. Therefore, holding workshops and training courses are recommended in order to enhance the social health status of university students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Social health, Academic self-efficacy, Students

نویسندگان مقاله علی اکبر عجم | ali akbar ajam
department of educational sciences, payame noor university, iran
گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1236-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات