این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۷۹-۸۹

عنوان فارسی رابطه بین مهارتهای تفکر انتقادی با خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم
چکیده فارسی مقاله مقدمه: تفکر انتقادی توانایی دانشجویان را در مهارت حل مسأله افزایش می­دهد و یکی از برون­دادهای اصلی آموزش عالی و معیارهای اعتباربخشی مؤسسات است. تفکر انتقادی برای رشته­های علوم پزشکی اهمیت ویژه­ای دارد زیرا دانش­آموختگان آن برای بالین بیمار آماده می­شوند. انتقال دانش و مهارت ها از محیط کلاس به کلینیک و کاربرد آنها، به تفکر انتقادی نیازمند است. این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین مهارت­های تفکر انتقادی با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم صورت گرفت. روش­: در این پژوهش توصیفی همبستگی در سال 1394، نمونه­ای شامل 303 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم به روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای نسبتی بر حسب جنسیت انتخاب شدند. داده­ها از طریق پرسشنامه مهارت­های تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم(ب) و خلاقیت عابدی جمع­آوری شد. سپس اطلاعات با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل و رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته: میانگین نمره تفکر انتقادی در بین دانشجویان این دانشگاه(3/15±9/84) و در حد ضعیف بود. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین مهارتهای تفکر انتقادی با خلاقیت رابطه مثبت و معناداری وجود داشت(0/267 =r ؛ 000/0 =p). اما بین نمره تفکر انتقادی با پیشرفت تحصیلی(0/081 =r ؛ 0/284 =p) و نمره خلاقیت با پیشرفت تحصیلی(0/025 =r ؛ 0/741 =p) رابطه معناداری وجود نداشت. نتایج آزمون t مستقل نشان داد که بین میانگین نمره مهارت­های تفکر انتقادی و خلاقیت دانشجویان دختر با پسر تفاوت معناداری وجود نداشت. اما بین پیشرفت تحصیلی دانشجویان دختر با پسر تفاوت معناداری وجود داشت (0/001=p). در نهایت، نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که تنها مؤلفه خلاقیت پیش‌بینی‌کننده مناسبی برای تفکر انتقادی است. نتیجه­گیری: بهبود فرایند مهارت­های تفکر انتقادی به ارتقای سطح خلاقیت دانشجویان منجر می­گردد. به ویژه این که مهارت­های تفکر انتقادی در دانشجویان رشته­ های مرتبط با مشاغل پزشکی و بهداشتی، ضرورتی مضاعف دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مهارتهای تفکر انتقادی، خلاقیت، پیشرفت تحصیلی.

عنوان انگلیسی The relationship between critical thinking skills with creativity and academic achievement in students Qom University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Critical thinking improves students’ problem solving ability and is one of the main outputs of academic centers. It has an important role in medical sciences as the students studying these branches of science are getting ready to attend clinical work. Critical thinking helps to convey skills from class to clinic. This study aimed at investigating the relationship between critical thinking skills with creativity and academic achievement in students Qom University of Medical Sciences. Methods: In this descriptive­- correlation study was conducted on 303 students in Qom University of Medical Sciences were selected through stratified random sampling method with considering gender. Data were collected through two standard questionnaires on critical thinking skills CCTST form(B) and creativity Abedi. Data were analyzed using descriptive statistics methods, Pearson correlation and independent t-test, and multiple regression analysis. Results: The results of Pearson correlation test showed that there was significant positive relationship between critical thinking skills with creativity(P=0/000, r=0/267). But There was no a significant relationship between critical thinking skills with academic achievement(P=0/284, r=0/081) and creativity with academic achieveme (P=0/741, r=0/025). According to independent t-test results, there was no significant difference between male and female students’ average scores in critical thinking skills and creativity. But there was a significant difference between male and female students’ in academic achievement. Also multiple regression analysis revealed that only creativity predicted critical thinking skills significantly Conclusion: Critical thinking skills improving the process can improve students' creativity level. critical thinking skills affects creativity. Such relationship is increasingly important in students of medicine and health sciences
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Critical thinking skills, Creativity, Academic achievement

نویسندگان مقاله داوود محمدی | davoud mohamadi
dpartment of psychiatry, qom university of medical sciences, qom, iran
گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

زهرا مسلمی | zahra moslemi
educational sciences amp;amp; psychology department, human sciences faculty, arak university, arak, iran
گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

مهین قمی | mahin ghomi
educational sciences department, educational sciences amp;amp; psychology faculty, allameh tabatabaei university, tehran, iran.
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اراک (Arak university)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-879-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات