این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۸، شماره ۶، صفحات ۱-۶
عنوان فارسی
تاثیر آزمون تفکر خلاق تورنس بر سیگنال نرخ ضربان قلب
چکیده فارسی مقاله
اهداف: ﺧﻼﻗﻴﺖ دارای بُعدی ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺘﻲ است که ﺑﺎ ﻓﺮآﻳﻨﺪﻫﺎی ﻋﺎﻟﻲ ذﻫﻨﻲ ﻧﻈﻴﺮ ﺗﻔﻜﺮ، ﻫﻮش، ﺗﺨﻴﻞ و ﭘﺮدازش اﻃﻼﻋﺎت مرتبط است. تاکنون تحقیقات بسیاری برای درک اساس فیزیولوژیک خلاقیت انجام شده است. هدف این مطالعه، بررسی تاثیر تفکر خلاق روی سیگنال نرخ ضربان قلب بود. مواد و روشها: در این پژوهش نیمهتجربی در سال 1391، 52 نفر از دانشجویان رشتههای مهندسی پزشکی، برق و کنترل از دانشگاه صنعتی سهند بهروش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و مورد مطالعه قرار گرفتند. ﺑﺮای ارزﻳﺎﺑﻲ ﺳﻄﺢ ﺗﻔﻜﺮ ﺧﻼق داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن از آزﻣﻮن ﺗﻔﻜﺮ ﺧﻼق ﺗﻮرﻧﺲ- ﻓﺮم ب (ﺗﺼﻮﻳﺮی) اﺳﺘﻔﺎده شد. سیگنال قلبی، قبل و حین انجام آزمون تفکر خلاق در حالت استراحت با فرکانس نمونهبرداری 1000هرتز ثبت شد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون ناپارامتری ویلکاکسون انجام گرفت. یافتهها: متوسط دامنه توان سیگنال قلبی در هنگام تفکر خلاقانه نسبت به حالت استراحت، افزایش و با گذشت زمان و انجام مراحل نهایی آزمون خلاقیت کاهش نشان داد. افزایش نرخ ضربان قلب در افراد با خلاقیت بالا نسبت به افراد با خلاقیت پایین مشاهده شد. همچنین نمرات آزمون، نشاندهنده برتری سطح خلاقیت زنان نسبت به مردان و افراد سهزبانه نسبت به دوزبانهها بود. نرخ ضربان قلب در زنان نسبت به مردان افزایش داشت (0398/0=p)، اما بین افراد سهزبانه با دوزبانهها تفاوت چندانی مشاهده نشد (05/0p>). نتیجهگیری: تفکر خلاق باعث افزایش نرخ ضربان قلب در افراد با خلاقیت بالا نسبت به افراد با خلاقیت پایین میشود. بنابراین سطح خلاقیت از طریق سیگنال قلبی نیز قابل تشخیص است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آزمون تفکر خلاق تورنس، جنسیت، نرخ ضربان قلب
عنوان انگلیسی
Effect of the Torrance Creative Thinking Test on Heart Rate Signal Features
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: Showing a meta-cognitive aspect, creativity is related to higher mental processes such as thinking, intelligence, imagination, and information process. There are many studies on the physiological bases of creativity. The aim of this study was to investigate the effects of creative thinking on the heart rate signal. Materials & Methods: In this semi-experimental study, 52 medical engineering, electrical, and control students of Sahand University were studied in 2012. The subjects were selected via accessible sampling method. To assess the level of the students’ creative thinking, Torrance Tests of Creative Thinking (B form; figural) was used. Before and during creative thinking test, heart signal in the rest position was recorded by 1000Hz sampling frequency. Data was analyzed using Wilcoxon non-parametric test. Findings: There was an increase in the mean heart power amplitude during creative thinking than the rest position. However, passing time and conducting the last sessions of the creativity test, it showed a reduction. There was an increase in the heart rate in persons with high creativity than those with low creativity. In addition, based on the test scores, there was a higher creativity level in females and three-lingual persons than males and bi-lingual persons, respectively. There was an increase in the heart rate in females than males (p=0.0398). Nevertheless, there was no significant difference between three-lingual and bilingual persons (p>0.05). Conclusion: Creative thinking results in an increase in the heart rate in persons with high creativity than persons with low creativity. Therefore, the creativity level can be detected via heart signal.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Creativity, Sex, Heart Rate
نویسندگان مقاله
سحر ذاکری | zakeri s
no. 7, laleh aval alley, company garden, rajaei street, marand, iran
مرند، خیابان رجایی، باغ کمپانی، کوی لاله اول، پلاک 7.
عیسی برقی | barqi i
management department, educational sciences faculty, azarbaijan shahid madani university, tabriz, iran
گروه مدیریت، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1155-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
کاربردهای تکنولوژی آموزشی در علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات