این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۸، شماره ۶، صفحات ۱۳-۲۰

عنوان فارسی رابطه بین اهداف پیشرفت و خودکارآمدی تحصیلی؛ نقش میانجی درگیری تحصیلی
چکیده فارسی مقاله اهداف: شناخت اهداف پیشرفت و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان می‌تواند به درگیری بیشتر و در نتیجه یادگیری و پیشرفت تحصیلی منجر شود. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی‌گری درگیری تحصیلی در رابطه با اهداف پیشرفت با خودکارآمدی تحصیلی بود. ابزار و روش‌ها: در این پژوهش از نوع همبستگی، 360 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشکده‌های پزشکی، پرستاری، مامایی و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید باهنر کرمان در سال تحصیلی 9 به‌روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسش‌نامه‌های اهداف پیشرفت، خودکارآمدی تحصیلی و درگیری تحصیلی بود. به‌منظور بررسی مدل علی اهداف پیشرفت، درگیری تحصیلی و خودکارآمدی از روش توصیفی همبستگی با بهره‌گیری از نرم‌افزارهای SPSS 20 و Amos 22 و روش تحلیل مسیر در چهارچوب مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته‌ها: دو مولفه رویکرد تسلط و اجتناب تسلط، اثرات معنی‌داری بر درگیری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی داشتند (05/0p<). هدف رویکرد تسلط به‌صورت مثبت با درگیری انگیزشی، شناختی و رفتاری رابطه داشت. با افزایش درگیری انگیزشی و شناختی، خودکارآمدی تحصیلی نیز افزایش می‌یافت. همچنین شاخص‌های برازش مدل نشان دادند که مدل مورد نظر از برازش خوبی برخوردار بود. نتیجه‌گیری: درگیری تحصیلی انگیزشی و شناختی میانجی‌گری کاملی بین هدف رویکرد تسلط و خودکارآمدی تحصیلی انجام می‌دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله درگیری تحصیلی، اهداف پیشرفت، خودکارآمدی تحصیلی

عنوان انگلیسی Relationship between Achievement Goals and Academic Self-Efficacy; Mediation Role of Academic Engagement
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Understanding the goals of achievement and educational self-efficacy of the students might lead to their more engagement and then, higher learning and academic scheivement. The aim of this study was to investigate the mediating role of academic engagement in a relation to the achievement goals with academic self-efficacy. Instrument & Methods: In the correlational study, 360 female and meale medical, nursing, midwifery, and paramedical students of Kerman Shahid Bahonar University of Medical Sciences were studied in 2015. The subjects were selected via cluster random sampling. Data was collected using acheivemnet goals, academic self-efficacy, and academic engagement questionnaires. To investigate the causal model of caheivement goals, academic engagement, and salf-efficacy, correlative descarptive (by SPSS 20 and Amos 22 softwares) and path analysis (based on structural equations modeling) methods were used. Findings: There were significant effects between mastery approach and mastery avoidance approach and academic engagement and academic self-efficacy (p< 0.05). There was a correlation between the goal of positively mastery approach and motivational, cognitive, and behavioral engagements. The higher the motivational and cognitive engagements were, the higher the academic self-efficacy was. In addition, based on the model fitness indices, fitness of the model was favorable. Conclusion: motivational and cognitive engagements play a complete mediator role between mastery approach goals and academic self-efficacy. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Academic Engagement, Achievement Goals, Self-Efficacy

نویسندگان مقاله سولماز ثمره | samareh s
psychology department, faculty of literature and humanities, shahid bahonar university, afzalipour square, 22 bahman boulevard, kerman, iran
گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر، میدان افضلی پور، بلوار 22 بهمن، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید باهنر (Shahid bahonar university)

نوشیروان خضری مقدم | kezri moghadam n
psychology department, literature amp;amp;human sciences faculty, shahid bahonar university, kerman, iran
گروه روا ن شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید باهنر (Shahid bahonar university)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1174-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات