این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۸، شماره ۶، صفحات ۲۱-۲۷

عنوان فارسی مقایسه رضایتمندی دانشجویان از تدریس فیزیولوژی به روش سنتی و تلفیقی
چکیده فارسی مقاله اهداف: روش‌های مختلف آموزشی در افزایش کیفیت آموزشی و رضایت‌مندی دانشجویان، نقش مهمی ایفا می‌کنند. در سال‌های اخیر، آموزش پزشکی دستخوش تغییرات زیادی شده و روش‌های جدید آموزشی متنوعی ابداع شده است. هدف این مطالعه، مقایسه رضایت‌مندی دانشجویان پزشکی از تدریس درس فیزیولوژی به شیوه‌های سنتی و تلفیقی بود. ابزار و روش‌ها: این پژوهش توصیفی- تحلیلی روی 50 دانشجوی پزشکی ترم چهار دانشگاه علوم پزشکی بجنورد در سال 1394 انجام شد که به‌صورت تصادفی و بر حسب دردسترس‌بودن انتخاب شدند. ابزار پژوهش، دو پرسش‌نامه محقق‌‌ساخته بود که پایایی و روایی آنها مورد تایید قرار گرفت. پرسش‌نامه شماره یک بعد از تدریس مباحث کلیه و غدد به‌شیوه سخنرانی سنتی و تلفیقی و پرسش‌نامه شماره 2 صرفاً بعد از تدریس به‌شیوه‌ تلفیقی توسط دانشجویان تکمیل شد. داده‌ها توسط آزمون آماری T وابسته و به‌کمک نرم‌افزار SPSS 16 آنالیز شدند. یافته‌ها: میانگین نمره رضایت دانشجویان از تدریس به‌روش سنتی (48/3±80/24) بیشتر از روش تلفیقی (03/4±30/22) بود (0001/0p<). در روش تلفیقی، اکثریت دانشجویان در خصوص بیان داستان‌هایی از زندگی روزمره (76%)، نحوه نشستن سر کلاس (48%)، نسبت‌دادن نقش‌های سلولی به دانشجویان (60%)، نمایش فیلم و انیمیشن (76%)، استفاده از مولاژ (84%) و اعضای واقعی بدن حیوانات (72%) در حین تدریس و بیان موارد بالینی در افزایش انگیزه یادگیری (76%)، نظر موافق و کاملاً موافق داشتند. نتیجه‌گیری: رضایت مطلوب دانشجویان از روش سخنرانی به‌شیوه سنتی در فهم مطالب و استقبال آنها از شیوه‌های نوین و فعال یادگیری در امر تدریس، نشان‌دهنده اثربخشی و کارآیی روش سنتی و لزوم ارتقای آن با روش‌های تلفیقی است. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فیزیولوژی، روش‌های تدریس، مدل‌های آموزشی، یادگیری

عنوان انگلیسی Comparison the Students Satisfaction of Traditional and Integrated Teaching Method in Physiology Course
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Different education methods play crucial roles to improve education quality and students’ satisfaction. In the recent years, medical education highly changes through new education methods. The aim of this study was to compare medical students’ satisfaction in traditional and integrated methods of teaching physiology course. Instrument and Methods: In the descriptive analysis study, fifty 4th semester medical students of Bojnourd University of Medical Sciences were studied in 2015. The subjects were randomly selected based on availability. Data was collected by two researcher-made questionnaires; their validity and reliability were confirmed. Questionnaure 1 was completed by the students after presenting renal and endocrinology topics via traditional and integrated methods. Questionnaire 2 was only completed by the students after presenting the course via integrated method. Data was analyzed by SPSS 16 software using dependent T test. Findings: Mean score of the students’ satisfaction in traditional method (24.80±3.48) was higher than integrated method (22.30±4.03; p< 0.0001). In the integrated method, most of the students were agreed and completely agreed on telling stories from daily life (76%), sitting mode in the classroom (48%), an attribution of cell roles to the students (60%), showing movies and animations (76%), using models (84%), and using real animal parts (72%) during teaching, as well as expressing clinical items to enhance learning motivations (76%). Conclusion: Favorable satisfaction of the students in traditional lecture method to understand the issues, as well as their acceptance of new and active methods of learning, show effectiveness and efficiency of traditional method and the requirement of its enhancement by the integrated methods. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Physiology, Teaching Methods, Models Educational, Learning

نویسندگان مقاله زکیه کشاورزی | keshavarzi z
physiology amp;amp; pharmacologydepartment, faculty of medicine, north khorasan university of medical sciences, bojnurd, iran
گروه فیزیولوژی و فارماکولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی (Khorasan shomali university of medical sciences)

هادی اکبری | akbari h
english language amp;amp; literature department, literature amp;amp; humanities faculty, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

سعید فروزانیان | forouzanian s
college of medicine, north khorasan university of medical sciences, taleghani street, bojnurd, iran
بجنورد، خیابان طالقانی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، دانشکده پزشکی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی (Khorasan shomali university of medical sciences)

الهام شریفیان | sharifian e
physiology department, faculty of medicine, north khorasan university of medical sciences, bojnurd, iran
گروه فیزیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی (Khorasan shomali university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1160-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روش‌های نوین تدریس علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات