این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۸، شماره ۶، صفحات ۳۵-۴۱
عنوان فارسی
مقایسه تاثیر تدریس به سه شیوه اکتشافی هدایتشده گروهی، پرسش و پاسخ و سخنرانی بر سطح یادگیری و ماندگاری اطلاعات دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
اهداف: از مدتها پیش لزوم تجدید نظر در روشهای سنتی تدریس و استفاده از روشهای نوین و فعال یادگیری و دانشجومحور از سوی سیستمهای آموزشی احساس شده و کاربرد این روشها در علوم مختلف از جمله علوم پزشکی متداول شده است. هدف مطالعه حاضر، مقایسه تاثیر تدریس به سه شیوه اکتشافی هدایتشده گروهی، پرسش و پاسخ و سخنرانی بر سطح یادگیری و ماندگاری اطلاعات دانشجویان پرستاری بود. ابزار و روشها: در این مطالعه نیمهتجربی، 62 نفر از دانشجویان ترم 4 پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در نیمسال اول سال 1394 که واحد درس عفونی را برای اولین بار اخذ کرده بودند، بهروش سرشماری انتخاب و بهطور تصادفی به سه گروه آموزشی اکتشافی هدایتشده گروهی، پرسش و پاسخ و سخنرانی تقسیم شدند. آزمون قبل، بلافاصله و یک ماه پس از اجرای برنامه آموزشی با استفاده از پرسشنامه محققساخته انجام شد. اطلاعات بهکمک نرمافزار SPSS 19 و توسط آزمونهای مجذور کای، آنالیز واریانس یکطرفه، آنالیز واریانس با مشاهدات تکراری و آزمون تعقیبی LSD تحلیل شدند. یافتهها: میانگین نمره آزمون بلافاصله بعد از اجرای برنامه آموزشی در گروه سخنرانی بهطور معنیداری کمتر از دو گروه اکتشافی هدایتشده و پرسش و پاسخ بود (001/0p<). همچنین میانگین نمره آزمون یک ماه بعد از اجرای برنامه آموزشی در گروه اکتشافی هدایتشده بهطور معنیداری بیشتر از دو گروه پرسش و پاسخ (0/004=p) و سخنرانی (0/001=p) بود. نتیجهگیری: بهکارگیری روشهای آموزشی فعال، سبب مشارکت بیشتر دانشجویان در موضوعات آموزشی شده و زمینه را برای افزایش یادگیری و ماندگاری بهتر اطلاعات فراهم میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Comparison the Effect of Teaching by Group Guided Discovery Learning, Questions & Answers and Lecturing Methods on the Level of Learning and Information Durability of Students
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: The requirements for revising the traditional education methods and utilization of new and active student-oriented learning methods have come into the scope of the educational systems long ago. Therefore, the new methods are being popular in different sciences including medical sciences. The aim of this study was to compare the effectiveness of teaching through three methods (group guided discovery, questions and answers, and lecture methods) on the learning level and information durability in the nursing students. Instrument & Methods: In the semi-experimental study, 62 forth-semester nursing students of Nursing and Midwifery Faculty of Isfahan University of Medical Sciences, who were passing the infectious course for the first time at the first semester of the academic year 2015-16, were studied. The subjects were selected via census method and randomly divided into three groups including group guided discovery, questions and answers, and lecture groups. The test was conducted before, immediately after, and one month after the conduction of the training program using a researcher-made questionnaire. Data was analyzed by SPSS 19 software using Chi-square test, one-way ANOVA, ANOVA with repeated observations, and LSD post-hoc test. Findings: The mean score of the test conducted immediately after the training program in the lecture group was significantly lesser than guided discovery and question and answer groups (p< 0.001). In addition, the mean score of the test conducted one month after the training program in guided discovery group was significantly higher than both question and answer (p=0.004) and lecture (p=0.001) groups. Conclusion: Active educational methods lead to a higher level of the students’ participation in the educational issues and provided a background to enhance learning and for better information durability.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسین مردان پرور | mardanparvar h
“student research committee” and “medical-surgical nursing department, nursing amp;amp; midwifery faculty”, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
فخری صبوحی | sabohi f
school of nursing and midwifery, isfahan university of medical sciences, hezar jerib street, darvazeh shiraz, isfahan, iran
اصفهان، دروازه شیراز، خیابان هزار جریب، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشکده پرستاری و مامایی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
حجت اله یوسفی |
“ulcer repair research center” and “medical-surgical nursing department, nursing amp;amp; midwifery faculty, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
عبداله رضایی دهاقانی | rezaei dehghani a
health department, nursing amp;amp; midwifery faculty, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran
گروه بهداشت، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1205-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات