این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۸، شماره ۶، صفحات ۴۳-۴۸
عنوان فارسی
محیط آموزشی بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص)؛ دیدگاه کارورزان گفتاردرمانی
چکیده فارسی مقاله
اهداف: آموزش بالینی در افزایش مهارت عملی دانشجویان پزشکی نقش مهمی ایفا میکند. بنابراین برای اطمینان از موثربودن محیط بالینی در یادگیری، این محیط باید مورد ارزشیابی قرار گیرد. این مطالعه، با هدف ارزیابی محیط آموزشی براساس مدل DREEM از دیدگاه کارورزان گفتاردرمانی در بخشهای بالینی مغز و اعصاب و گوش و حلق و بینی در بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد. ابزار و روشها: در این پژوهش توصیفی- مقطعی، 59 نفر از کارورزان گفتاردرمانی سال آخر مقطع کارشناسی (ترمهای هفتم و هشتم)، در نیمسال اول و دوم سال تحصیلی 93-1392 در بخشهای داخلی مغز و اعصاب و گوش و حلق و بینی بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) بهصورت سرشماری در مطالعه شرکت کردند. ابزار پژوهش، پرسشنامه استانداردشده 44سئوالی DREEM بود. تحلیل دادهها، با استفاده از آزمون T مستقل و بهکمک نرمافزار SPSS 18 انجام گرفت. یافتهها: میانگین مجموع نمرات بهدستآمده از پنج حیطه محیط آموزشی، 7/125 از 176 امتیاز بود که کیفیت آموزشی با 44/71% مطلوب ارزیابی شد. همچنین از پنج حیطه مورد بررسی، تنها حیطه درک کارورز از توان یاددهی اساتید در سطح بسیار مطلوب ارزیابی شد و سایر حوزهها در حد مطلوب بودند. محیط آموزشی از نظر گروه مردان و زنان، مجردان و متاهلان و ترمهای هفت و هشت تفاوت معنیداری نداشت (05/0p>). نتیجهگیری: براساس مدل DREEM، محیط آموزشی بخشهای بالینی مغز و اعصاب و گوش و حلق و بینی بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) در دانشگاه علوم پزشکی ایران، از نگاه کارورزان گروه گفتاردرمانی مطلوب ارزیابی میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
الگوی DREEM، محیط آموزشی، گفتاردرمانی
عنوان انگلیسی
Educational Environment of Rasoul-e-Akram Hospital; Viewpoints of Speech-Therapy Learners
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: Clinical trial plays an important role in the enhancement of practical skills of the medical students. Then, to be sure about the effectiveness of clinical trial on learning, it is required to assess the environment. The aim of this study was to assess the educational environment based on DREEM model from the viewpoints of speech therapy interns in neurology and ENT wards of Rasoul-e-Akram Hospital of Iran University of Medical Sciences. Instrument & Methods: In the cross-sectional descriptive study, 59 BS speech therapy interns (final semesters) were studied in neurology and ENT wards of Rasoul-e-Akram Hospital in the first and second semesters of academic year 2013-14. The subjects were selected via census method. Data was collected using 44-question standard DREEM questionnaire. Data was analyzed by SPSS 18 software using independent T test. Findings: Mean scores of five educational domains were 125.7 of 176, showing favorable educational quality (71.44%). Intern’s comprehension of the teacher’s learning capability was assessed very favorable, while other four domains were assessed favorable. There was no significant difference between the viewpoints about the educational environment based on gender (males and females), marital status (single and married), and semesters (seven and eight; p>0.05). Conclusion: Based on the DREEM model, the educational environment of neurology and ENT wards of Rasoul-e-Akram Hospital of Iran University of Medical Sciences is assessed favorable by speech therapy interns.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
DREEM Model, Educational Status, Speech Therapy,
نویسندگان مقاله
رامین محسنی | mohseni r
speech therapy unit, rasoul-e-akram hospital, iran university of medical sciences, tehran, iran
بخش گفتاردرمانی، بیمارستان حضرت رسول اکرم ص ، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
نازیلا صندوقدار | sandoughdar n
speech therapy clinic, taleghani hospital, shahid araabi street, yaman street, park way, chamran highway, tehran, iran
تهران، بزرگراه چمران، پارک وی، خیابان یمن، خیابان شهید اعرابی، بیمارستان طالقانی، کلینیک گفتاردرمانی
حمیدرضا برادران | bradaran h r
medical education department, public health school, iran university of medical sciences, tehran, iran
گروه توسعه و آموزش پزشکی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
جلیل کوهپایه زاده | kouhpayezadeh j
social medicine department, medicine faculty, tehran university of medical sciences, tehran, iran
گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1136-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات