این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۸، شماره ۶، صفحات ۴۹-۵۴
عنوان فارسی
نقش بهزیستی اجتماعی و سرزندگی تحصیلی در پیشبینی اشتیاق تحصیلی دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله
اهداف: دانشجویان پرستاری به دلیل عوامل استرسزای دانشجویی و شرایط بالینی و کارورزی چالشبرانگیز، بیشتر در معرض خستگی هیجانی و فرسودگی تحصیلی قرار میگیرند که ممکن است اشتیاق تحصیلی و عملکرد تحصیلی آنها را تحت تاثیر قرار دهد. هدف پژوهش حاضر تبیین اشتیاق تحصیلی دانشجویان پرستاری براساس بهزیستی اجتماعی و سرزندگی اجتماعی بود. ابزار و روشها: در این پژوهش همبستگی که در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال تحصیلی 94-1393 انجام شد، 210 نفر به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری داده از 3 پرسشنامه اشتیاق تحصیلی، بهزیستی اجتماعی کییز و سرزندگی تحصیلی استفاده شد. دادهها با نرمافزار SPSS 18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و از آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره برای تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها: میانگین نمره کلی بهزیستی اجتماعی 21/13±68/98، اشتیاق تحصیلی 98/5±55/40 و سرزندگی تحصیلی 85/7±58/18 بود. بهزیستی اجتماعی با اشتیاق تحصیلی (001/0p<؛ 183/0=r) و نیز خردهمقیاسهای اشتیاق عاطفی (048/0p<؛ 103/0=r) و اشتیاق شناختی (003/0p<؛ 154/0=r) همبستگی مثبت و معنیداری داشت. با توجه به عدم وجود همبستگی بین سرزندگی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی و خردهمقیاسهای آن سرزندگی تحصیلی قدرت پیشبینی اشتیاق تحصیلی را نداشت، اما بهزیستی اجتماعی توان پیشبینی 33% از واریانس اشتیاق تحصیلی را داشت. نتیجهگیری: بهزیستی اجتماعی عامل مهمی در تعیین اشتیاق تحصیلی دانشجویان پرستاری است ولی سرزندگی تحصیلی نقشی در این زمینه ندارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بهزیستی اجتماعی، سرزندگی، اشتیاق، دانشجویان پرستاری
عنوان انگلیسی
Role of Social Well-Being and Academic Vitality in Predicting the Academic Motivation in Nursing Students
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: Due to the studentship stressful factors and challenging clinical conditions and internship, the nursing students undergo emotional exhaustion and academic burnout. The outcomes might, also, negatively affect their academic engagement and functions. The aim of this study was to explain the academic motivation of the nursing students based on the social welfare and vitality. Instrument & Methods: In the correlational study, the nursing students of Arak University of Medical Sciences were studied in the academic year 2014-15. 210 students were selected via available sampling. Data was collected using academic motivation, Kees social welfare, and academic vitality questionnaires. Data was analyzed by SPSS 18 software using Pearson correlation and multivariate regression tests. Findings: The total mean scores of social welfare, academic motivation, and academic vitality were 98.68±13.21, 40.55±5.98, and 18.58±7.58, respectively. There were significant and positive correlations between social welfare and academic motivation (r=0.183; p< 0.001) and the subscales including emotional motivation (r=0.103; p< 0.048) and cognitive motivation (r=0.154; p< 0.003). Due to the lack of any correlation between academic vitality and academic motivation and its sub-scales, the academic vitality could not predict the academic motivation. Nevertheless, the social welfare could predict 33% of the variance of academic motivation. Conclusion: The social welfare plays an important role to determine the academic motivation of nursing students. Nevertheless, academic vitality plays no role.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مسلم عباسی | abbasi m
psychology department, literature amp;amp; human sciences faculty, salman farsi university of kazerun, taleghani street, kazerun, iran. postal code 73544-73196
استان فارس، شهرستان کازرون، خیابان طالقانی، دانشگاه سلمان فارسی کازرون، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه روان شناسی. کد پستی 73196-73544
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سلمان فارسی (Salman farsi university)
نادر اعیادی | ayadi n
counseling department, psychology amp;amp; educational science faculty, kharazmi university, tehran, iran
گروه مشاوره، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
هادی شفیعی | shafiee h
psychology department, literature amp;amp; human sciences faculty, bushehr branch, islamic azad university, bushehr, iran
گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر (Islamic azad university of bushehr)
ذبیح پیرانی |
psychology department, literature amp;amp; human sciences faculty, arak branch, islamic azad university, arak, iran
گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی اراک (Islamic azad university of arak)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1158-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات