این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۸، شماره ۵، صفحات ۲۶۹-۲۷۴
عنوان فارسی
تاثیر آموزش مهارتهای تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان فوریت پزشکی
چکیده فارسی مقاله
اهداف: خودتنظیمی جنبه مهم یادگیری دانشجو در عملکرد دانشگاهی است. دانشجویانی که مهارتهای لازم را برای پیشرفت تحصیلی ندارند، نیاز به رویکردهای آموزشی دارند تا بصیرت لازم را برای یادگیری خودتنظیم بهدست آورند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مهارتهای تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان مقطع کاردانی فوریت پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایلام انجام گرفت. مواد و روشها: این مطالعه مداخلهای با طرح پیشآزمون- پسآزمون بدون گروه کنترل، بخشی از یک مطالعه بزرگتر اقدامپژوهی برای هدایت و اجرای یک فرآیند آموزشی بود. مداخله شامل برگزاری دو کارگاه آموزشی سهساعته مهارتهای تحصیلی دهگانه بهفاصله زمانی یک ماه برای 23 دانشجوی مقطع کاردانی فوریت پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایلام طی دومین ترم تحصیلی آنان در سال 1393 بود. ابزار پژوهش، پرسشنامه خودساخته 10عبارتی بود که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون T زوجی در نرمافزار SPSS 21 انجام شد. یافتهها: میانگین نمره کلی مهارتهای تحصیلی بعد از مداخله افزایش یافت (009/0=p). از ده مهارت مربوطه، تفاوت میانگین نمرات در قبل و بعد از مداخله، فقط در مهارتهای برنامهریزی تحصیلی (025/0=p)، استفاده از روشهای تقویت حافظه (045/0=p) و تکنیکهای صحیح مطالعه (031/0=p) معنیدار بود. مداخله آموزشی بر میزان پیشرفت تحصیلی (معدل) دانشجویان نیز تاثیر داشت (001/0=p). نتیجهگیری:اجرای کارگاههای آموزشی مهارتهای تحصیلی بر کاربرد این مهارتها توسط دانشجویان و پیشرفت تحصیلی آنان موثر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مهارتهای تحصیلی، پیشرفت تحصیلی، یادگیری خودتنظیم
عنوان انگلیسی
Effect of Teaching Academic Skills on Academic Achievement in Medical Emergency Students
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: An important aspect of the student’s learning in academic performance is self-regulating. Students without required academic achievement skills need educational approaches to obtain the required insight in self-regulate learning. The aim of this study was to determine the effects of teaching academic skills on academic achievement in the advanced diploma medical emergency students of Ilam University of Medical Sciences. Materials & Methods: The intervening pretest-posttest study without any control group was a section of a greater action-research study to conduct and implement an educational process. The intervention included two 3-hour educational workshops for ten academic skills at one month interval for 23 advanced diploma medical emergency students of Ilam University of Medical Sciences during their second educational semester in 2014. The study tool was a 10-phrase self-made questionnaire, its validity and reliability was confirmed. Data was analyzed in SPSS 21 software using Paired-T test. Findings: There was an increase in the mean total score of academic skills after the intervention (p=0.009). From ten skills, the differences between the mean scores before and after the intervention were significant only in academic planning skills (p=0.025), the utilization of the memory strengthening methods (p=0.045), and correct study techniques (p=0.031). Academic intervention affected the students’ academic achievement (GPA) (p=0.001). Conclusion: Conducting academic skills educational workshops affects the utilization of the skills by the students and their academic achievements.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Academic Skills, Academic Achievement, Learning
نویسندگان مقاله
معصومه اطاقی | otaghi m
faculty of nursing amp;amp; midwifery, ilam university of medical science, banganjab, ilam, iran
ایلام، بانگنجاب، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، دانشکده پرستاری و مامایی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایلام (Ilam university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1175-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات